Enkel grävmaskin med hög prestanda och effektivitet
New Holland E215 LC är en enkel grävmaskin med hög prestanda och effektivitet. Maskinen är både stabil och bekväm.
Men enkel maskin menar jag i det här fallet, enkel att köra och använda. New Holland E215 LC har nämligen det mesta i utrustningsväg, på så sett är den allt utom enkel.
En finess är ett elektroniskt grävsystem som innebär att hydrauliken kan programmeras så att denna exempelvis anpassar sig efter vikten på rototilten. Grävmaskinen är ju från början konstruerad för att enbart användas med skopa och när man hänger på en rototilt ändras som bekant förhållandet. Har maskinen det så kallade grävsystemet så kan man i displayen i hytten exempelvis ställa in så det alltid blir ett visst oljeflöde till stickan även då föraren gör fullt utslag till bommen. På samma vis kan man skifta mellan enkel- och dubbelverkande vad gäller hammare och sax och det går även att reglera flödet till dessa uttag. Grävsystemet kostar 94 000 kronor extra, jämfört med vidstående baspris.
Den testade maskinen hade även rototilt vilket kostar 188 000 extra. Slänthydrauliken drivs av en separat kugghjulspump varför rototilten körs oberoende av övrig hydraulik.
När Boggi testar maskinen anlägger vi en crossbana. Det är ett gammalt stenupplag och en dunge med döda fruktträd som ska få ny användning. Området är trångt marken ojämn men maskinen är smidig och tar sig enkelt fram. Det är smidigt att riva omkull träden, gräva några hål, sänka stenarna och träden samt fylla igen.
Maskinen är snabb och robust när vi öser på med grova jobb. Men den fungerar bra till såväl stora som små jobb. Med en utrustning som heter MVS ställer man in normal körning eller hård körning. I det första arbetet valde vi hård körning vilket innebär att maskinen ger maximal kraft. När det därefter blev dags för finliret väljer vi normal och med nätta rörelser jämnar vi marken efter oss. Man har bra känsla i reglagen och skopan rör sig följsamt över marken.
New Holland E215 LC är mycket bekväm att köra och föraren har bra sikt över arbetet.
Hytten är upphängd på sex dämpare. En liten plast skärm över den öppningsbara framrutan innebär att det inte regnar så mycket på den.
Hytten är inte belamrad med knappar och reglage. Den har det viktiga. Spakarna sitter bekvämt och gasen är ett vred till höger.
Den sexcylindriga motorn ger ifrån sig ett dovt behagligt ljud.
Motorn svarar snabbt, både vad gäller att gå upp i varv respektive ner i varv, när man använder hydrauliken. Inget onödigt ljud eller bränsleförbrukning.
Boggis ljudmätare slår mellan 69 och 74 dBA när vi gräver. Ljudet variera med bomrörelser motorvarvtal och ljud från svängen. Svänghastigheten är 12,7 varv per minut. På tomgång är ljudet endast 60 dBA.
Maskinen har två larvhastigheter, 0–3,6 respektive 0–6,0 km/h, vilka väljs med en knapp och visas med hare eller sköldpadda i displyen.
New Holland E215 LC tillverkas i Turin i Italien och är alltså kommen ur Fiatdelen av CNH. Modellen ligger i mitten i en serie på 15 bandgrävare i storlek 13 till 82 ton.
New Holland E 215 LC.
Motor: Sexcylindrig Iveco på 5,9 liter och 118 kW (160 hk) effekt vid 2 150 rpm.
Transmission: Hydraulmotorer med två hastighetsområden.
Dandställ: 700 mm brett
Bränsletank: 292 liter
Max brytkraft i skopan: 16 000 daN
Max räckvidd. 10 291mm
Max grävdjup: 6 801
Max hydraulflöde: 2 x 210 l/min
Max hydraultryck: 380 bar
Vikt: 23 310 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (18 liter), Transmissionsoljebyte 500 timmar (2×3,5 liter), Hydrauloljebyte 2 500 timmar (180 liter)
Pris: 1 525 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: nej
Hammarhydraulik: std
Slänthydraulik: std
Backkamera: 6 900
Centralsmörjning: 24 000