EU-kommissionen lanserar Konkurrenskraftskompass
Den 29 januari presenterade EU-kommissionen konkurrenskraftskompassen, ett initiativ som syftar till att stärka EU:s konkurrenskraft och minska produktivitetsgapet mellan EU och omvärlden.
Vid presentationen av konkurrenskraftskompassen underströk Von der Leyen vikten av att regelförenkling och och minska det administrativa krånglet för att stärka EU:s konkurrenskraft.
Kompassen fokuserar på tre huvudområden: att överbygga innovationsklyftan, en gemensam plan för minskade koldioxidutsläpp och ökad konkurrenskraft samt minskade beroenden och ökad resiliens och ekonomisk säkerhet. Ett av de viktigaste målen är att driva produktiviteten genom innovation. Kompassen inkluderar också en strategi för att underlätta för nystartade företag att växa inom den europeiska inre marknaden och förbättra tillgången till riskkapital. Dessutom kommer en europeisk spar- och investeringsunion att presenteras för att effektivisera kapitalmarknaden och stödja tidiga teknologier med stor potential. Målet är att konkurrenskraftskompassen ska spara företag över 37 miljarder euro per år genom förenklade förfaranden.
Utöver konkurrenskraftskompassen väntas ytterligare två förenklingspaket, dels Omnibuspaketet, som är ett paket med förenklingar som sträcker sig över flera områden. Bland annat regelverken för företags finansiell rapportering när det kommer till hållbarhet och taxonomin. Omnibuspaketet ska presenteras den 26 februari och ett förenklingspaket som är direkt riktat till jordbrukssektorn och förväntas presenteras senare under våren.