ANNONS

Exklusiv och dyr

Stor, snygg och full av små finesser och till ett rejält pris. Conpot har provkört tyska BMW`s stora SUV X5.

Den raka dieselsexan mullrar fint när man trycker på gasen och X5 upplevs pigg och kvick även om det bara är den lilla dieselmotorn på 245 hästkrafter. Alternativet är en större dieselmotor på 306 hästkrafter. Körupplevelsen kompletteras fint av den åttastegade automatväxellådan som finns i testbilen. Växlingen sker lätt genom en joystickliknade växelspak som även kan föras till vänster så man får möjlighet att växla manuellt. X-drive som BMW kallar sitt intelligenta fyrhjulsdrivningssystem fungerar bra och bilen upplevs ganska stabil i körningen. Den är dock lite känslig för stark sidovind.  I och med att bilen är så hög och lång utgör den ett rejält vindfång.
X5 har hela 22 centimeters markfrigång och det inbjuder naturligtvis till terrängkörning i kombination med fyrhjulsdriften. Det som talar mot är klart vikten, den väger hela 2 150 kg. Bilen upplevs även lite klumpig och när vi mäter vändradien så visare det sig att BMW har något större vändradie än andra tyska konkurrenter. En sak som även märks när man har bilen i tätorten och försöker fickparkera.
Eftersom bilen är ganska hög sitter man även högt inne i den och har riktigt bra överblick över trafiken, vilket är en klar fördel. Inne i kupén känner man igen den tyska designen och instrumentpanelen är stilren och tilltalande. En sak som underlättar in- och ursteg i bilen är att ratten och sätet går tillbaka för att skapa mer plats för föraren. En praktisk detalj som säkert uppskattas av framförallt den äldre generationen. När man hoppar in i baksätet så är även det rejält och man sitter högt och bekvämt. Det är inga problem för tre normalstora personer.
Bagageluckan som är tvådelad, öppnas elektrisk från förarplats eller genom handtaget på luckan. Här får man lasta 680 kilo. Lastvolymen mäts till 620 liter med uppfällda baksäten och fäller man dem får man in hela 1 750 liter. Det finns en genomlastningslucka i mittensätet för transport av längre föremål. Testbilen är utrustad med elektriskt utfällbar dragkrok vilket i och för sig är smidigt men kostar 12 000 kronor extra. X5 har inget reservhjul som standard men det finns förberett plats för ett under lastutrymmet. Det finns ett eluttag i bagageutrymmet vilket är bra om man skulle behöva ström där.
Om man inte vill ha dieselmotor när man köper sin BMW X5 så finns det två bensinalternativ att välja på. De har 306 respektive 407 hästkrafter och motorerna har åtta cylindrar. Med den stora bensinmotorn har man en acceleration på 5,5 sekunder från noll till hundra km/h, vilket får anses som klart imponerande med tanke på bilens storlek. En smidig finess för de som är frusna om fingrarna är att välja eluppvärmd ratt till en extra kostnad av 2 700 kronor och då slipper man köra med vantarna på. BMW X5 med tre liters dieselmotor har ett grundpris på 538 000 kronor inklusive moms.

BMW X5 är en snygg bil som dra många blickar till sig men det har ett högt pris.

Instrumentpanelen är snyggt utformad och det syns att designen är tysk.

Det finns en genomlastningslucka i mittensätet för längre föremål.

Dragkroken fälls ut elektriskt genom en knapp i bagageutrymmet.

Plus:
Bra stor display i instrumentpanelen
Uppvärmd ratt
Släpvagnskontakten sitter fast i kroken som fälls ut elektriskt

Minus:
Priset
Hög i in- och ursteg
Inget reservhjul

Fakta:
BMW X5 xDrive30d

Motor: Trelitersturbodiesel med sex cylindrar i rak formation med twin turbo.
Maxeffekt: 180 kW (245 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 540 Nm vid 1 750-3 000 rpm
Transmission: Åttaväxlad automatlåda
Toppfart: 210 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 7,6 sekunder
Förbrukning: 0,74 liter per mil (enl. BMW) på blandad körning
Bränsletank: 85 liter
Yttre vändradie: 6,4 meter
Markfrigång: 222 millimeter
Mått: Längd 485,7 cm, bredd 193,3 cm, höjd 177,6 cm, hjulbas 293,3 cm
Vikt: Tjänstevikt 2150 kilo, totalvikt 2755 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 750 kilo
Pris på testbilen: 778 200 kronor inklusive moms

Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är inkl moms.

Modell             Årsmodell     Mil     Pris (kr)
BMW X5 xDrive3,0d Aut    2006        17 000    195 000
BMW X5 xDrive 3d Aut    2010        6 000    410 000
BMW X5 3,0 d Aut        2002        22 500    90 000

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng