Fantastisk framkomlighet i nya Ford Ranger Raptor
Med över 50 000 bilar sålda är Fords pickup Ranger en av de vanligaste modellerna i segmentet i Europa. Nu kommer den populära arbetsbilen i en ny version med ännu bättre prestanda.
Ranger Raptor heter Fords nya pickup. Den har en frigångshöjd på 283 millimeter och 30 procent ökad fjädringsväg jämfört med föregående modell. Det medför att bilen har bra prestanda utanför normala vägar och vi provkörde bilen i Marocco, en plats som bjöd på allt från samhällen, asfalterade landsvägar till dåliga grusvägar och till och med öken.
Föraren väljer mellan sex olika körsätt vilket styr fjädring, slirkontroll, transmission och kraftfördelning mellan de fyra hjulen. Det som kan väljas är normal, sport, gräs/snö, dynga, öken och klippor.
Vårt test visar att bilen har mycket bra egenskaper i terräng. Den tar sig bra fram i stenig väg, i sand och i vatten. Risken för att köra fast är liten och bilen är lättkörd och bekväm.
Bilen kan möta en stigning på 32 grader utan att slå i nosen.
Alla inställningar är enkla att förstå och utföra.
Kupén är ombonad och alla sitter bra, även de två i baksätet.
Det är tyst och ombonat och alla knappar och reglage har en logisk placering. Med ett vred bredvid växelspaken väljs tvåhjulsdrift för landsväg, fyrhjulsdrift för terräng och till det om det behövs även lågväxel.
Bilen kan köras i vatten som är 850 millimeter djupt utan bekymmer.
Ford Ranger tillverkas på fem platser i världen; USA, Argentina och Sydafrika samt på två ställen i Thailand.
Faktaruta:
Ford Ranger Raptor
Motor: Fyrcylindrig diesel på 2,0 liter
Maxeffekt: 157 kW (213 hk)
Maximalt vridmoment: 500 Nm
Transmission: 10 växlad automat
Däck: 285/70R17
Vikt: 2 510 kg