ANNONS

Färre stopp på lastbilarna

Antalet oplanerade lastbilsstopp kan minskas med 80 procent. Det visar en studie av Volvo Lastvagnar. På sikt är målet att de oplanerade stoppen helt ska försvinna. En viktig förklaring till den förväntade utvecklingen är de uppkopplade lastbilarna, som skapar helt nya möjligheter att arbeta proaktivt med service och underhåll.

Ett oplanerat stopp är något av det mest problematiska ett åkeri kan råka ut för. Förutom olägenhet för föraren på plats, resulterar det i extra utgifter, såsom reparationsutgifter, förlorade transportinkomster och, i värsta fall, att kunden tappar sitt transportuppdrag eller får ett skadat rykte.

– Eftersom transportbranschen redan har väldigt små marginaler slår ett oplanerat stopp hårt mot åkerierna. Vi måste därför bli bättre på att förstå varför oplanerade stopp sker och på så sätt hjälpa både kunder och förare att öka sin produktivitet och därmed lönsamhet, säger Hayder Wokil, kvalitetschef på Volvo Lastvagnar.

För att öka kunskapen om hur man kan hjälpa åkerierna att öka sin produktivitet har Volvo Lastvagnar genomfört en omfattande studie där man har samlat in verkliga användardata från 3 500 Volvolastbilar under en 5-årsperiod. Med den verklighetsbaserade statistiken har man sedan gjort avancerade simuleringar och iscensatt olika tänkbara servicesituationer för att kunna analysera hur, varför och när lastbilar får oplanerade stopp. Målet har varit att få svar på: Hur kan de oplanerade stoppen undvikas?

– Studien visar tydligt att genom att kunna läsa av lastbilens användande och statusen för fordonets komponenter kan man planera och optimera underhållet av bilen bättre. Slutsatsen är att det går att minska antalet oplanerade stopp med 80 procent om lastbilen servas i tid och utifrån behov, säger Hayder Wokil.

Uppkopplade lastbilar vägen till 0 oplanerade stopp
En viktig förutsättning för att minska antalet oplanerade stopp är att kunna förutse underhållsbehovet och anpassa servicetillfällena efter den enskilda lastbilen. Något som möjliggörs genom att dagens lastbilar kan vara uppkopplade mot verkstaden.

– En servicetekniker kan exempelvis på distans övervaka exakt hur lastbilen används i realtid, planera in underhåll i god tid innan något går sönder eller beställa reservdelar i förväg. Men en inplanerad service kan också skjutas på framtiden om verkstadsteknikern ser att lastbilens olika komponenter har slitits mindre än beräknat, vilket sparar tid för både åkeriet och föraren, säger Hayder Wokil.

Men även om man kommit långt inom Volvo Lastvagnar menar Hayder Wokil att utvecklingen mot förebyggande service bara är i sin linda.

– Detta är ett område där vi ser stor potential. Uppkopplade fordon är vägen mot noll oplanerade stopp i framtiden, säger Hayder Wokil.
Jobb i Bäckebol för Volvo trucks.

Fakta:

Oplanerade stopp

  • Innebär att lastbilen inte kan utföra ett planerat uppdrag på grund av ett fel i lastbilen. Motsatsen till att lastbilen är tillgänglig för körning (ofta uttryckt som Uptime).
  • En studie från Volvo Lastvagnar har visat att en genomsnittlig kostnad för ett oplanerat stopp beräknas vara cirka 1 000 euro för ett åkeri i Europa (inkluderar direkta kostnader, såsom bärgningsutgifter, administrativa kostnader, samt förlorade transportintäkter, men inte kostnader i form av förstörd last eller förlorad inkomst pga dåligt rykte för kunden).

Så genomfördes undersökningen:

  • Undersökningen (utvärdering och simulering) genomfördes av Volvokoncernens Volvo Advanced Technology and Research som arbetar med forskning om bland annat tillgänglighet och eftermarknadslösningar.
  • Baseras på verkliga användardata från 3 500 Volvolastbilar insamlade under en 5-årsperiod. Fordonen var körda över 120 000 km/år.
  • Utifrån användardatan har simuleringar gjorts för att få svar på hur oplanerade stopp kan undvikas.
  • Exempel på inhämtad information: Hur bilen använts som t ex bromsar, vilka haverier som inträffat.

Uppkopplade lastbilar:

  • Innebär att det går att kommunicera med lastbilen på distans.
  • Skapar möjligheter ur flera perspektiv: För åkeriägarna, förarna, serviceverkstäderna, samt samhälle i form av ökad produktivitet för transportsektor med bättre trafikflöde och mindre påverkan på miljön.
  • Flera av tjänsterna från Volvo Trucks Services, exempelvis inom transportledning och bränslehantering samt tjänster kopplade till tillgänglighet, är knutna till uppkoppling.
  • Volvo FH16, Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX av senaste generationen, kan alla anslutas till Volvo Lastvagnars uppkopplade tjänster via Volvos Nya Guldavtal.
Relaterade artiklar