ANNONS

En fast plan med tydliga undantag

Agco har lagt fast sin plan som de kallar route 66. Den innebär att Valtra och Fendt ska säljas sida vid sida i samma organisation medan Massey Ferguson ska sälja i ett annat nät.
Med ett stort utbud av vallredskap, både som Fendt och som Massey Ferguson plus tröskor blir det kompletta program så när som på jordbearbetning, sådd och transport samt specialmaskiner i båda organisationerna och de som säljer Fendt och Valtra kan erbjuda en finare och en enklare traktor för att ha något till alla kunder.
Så långt verkar allt perfekt.
Men det verkar inte fungera på alla marknader.
I Norge har det blivit stor torbulens i och med att svenska Lantmännen Maskin drar sig ur denna marknad och där blir det nu Agcos dotterbolag Eik-Maskin som blir generalagent för Agcos samtliga varumäken, förutom Challenger som inte säljs i Norge över huvid taget.
Men på Eik-Maskins anläggningar blir det bara Massey Ferguson och Fendt traktorer som ska säljas. Bolaget har inte mindre än 50 återförsäljningsställen i landet.
Fendt tröskor och redskap samt Valtra traktorer ska i stället säljas på de 10 anläggningar som tillhör Akershus Traktor och som tidigare var Lantmännen Maskins återförsäljare i landet. Akershus Traktors avdelningar blir franchise-anläggningar under Eik-Maskin med ett gemensamt kontrakt. I de områden där Akershus inte är verksamt är bollarna fortfarande i luften. Totalt hade Lantmännen Maskin 26 återförsäljare, av dessa har två valt att fortsätta med Claas medan resterande 14 inte har valt märke ännu.
Det finns således både likheter och skillnader mot det svenska upplägget och stora skillnader mot Agcos route 66.
Det är inte omöjligt att Agco även får presentera en route 67 eller eventuellt en 68:a. Det är lätt att sitta och rita på ett papper på ett centralkontor, hur det ska se ut i hela världen, men när man kommer ut på plats ser ofta verkligheten lite annorlunda ut.

Relaterade artiklar