ANNONS

Fendt lanserar nya 500 Vario SCR

På en pressdag i Leipzig, Tyskland, presenterade Fendt en helt ny traktorserie i mellanklassen, namngiven 500 Vario SCR.
Traktorn är en mix mellan de nuvarande 400 Vario och 700 Vario, då traktorerna påminner om 400-serien storleksmässigt, men hämtar design, manövrering och utrustning från 700-serien.
Fendt 500 Vario SCR drivs av en fyrcylindrig Deutz-motor med Common Rail-insprutning. Effekten ligger i intervallet 125–165 hästkrafter, där 516 Vario SCR är den största modellen. Traktorerna använder sig utav SCR-avgasrening för att klara avgaskrav 3B, vilket enligt Fendt minskar bränsleförbrukningen.
Även den steglösa transmissionen är positiv för bränsleförbrukningen, då systemet TMS ser till att traktorn jobbar på rätt varvtal.
Fendt 500 Vario SCR har fått en helt ny hytt, vilken är densamma som på 700 Vario-serien. Detta innebär bland annat en förlängd framruta för full sikt vid frontlastararbete utan skarvar till takfönster, samt det välkända multifunktionsarmstödet.
I den nya 500 Vario-serien manöverar man hela traktorn i armstödet och rattkonsolen. Via Varioterminalen, som nu finns i två storlekar där den största mäter 10,4” och kan delas i upp till fyra bilder, ställer man in traktorn.
Exempelvis kan man välja hydraulflöde och i vilket reglage man önskar manövrera uttaget.
Varioterminalen har i 500 Vario SCR nu fått nattbelysning. Till detta kommer man att kunna uppdatera sina skärmar i 700 Vario-, 800 Vario- och 900 Vario-serien.
Traktorn, som följer Isobus-standard, finns med två olika sorters kontroller för frontlyften, där man kan få den ena varianten integrerad i samma reglage som den för den bakre trepunkten. Detta kräver att den är elhydrauliskt manövrerad.
Fendt 500 Vario SCR lyfter 7780 kilogram bak och 3420 kilogram fram.
Nytt för Fendt är tre olika utrustningsnivåer på 500 Vario-serien, där Power är enklast och Profiplus är mest avancerad. Emellan dessa finns modellen Profi.
Det som skiljer de tre nivåerna åt är hydraulik och elektronik.
Power-versionen hämtar hydraulik och elektronik från 400 Vario-serien, vilket innebär att man kan ha maximalt 4 hydrauluttag, varav max ett i fronten. Dessutom går det inte att använda kameror, dokumentationsprogrammet Variodoc och Isobus i Varioterminalen. Traktorn utrustas även med ett antal färre förvaringsfack och ett enklare passargerarsäte.
I profi och profiplus-versionen kan man få upp till 8 ventiler i hydraulpaketet, varav en är reserverad för frontlyften.
Fendts nya 500 Vario-serie kan utrustas med Fendts frontlastare Cargo 4X. Den är optimerad för Fendts traktorer och kan styras i vilka reglage man anser passande, tack vare Varioterminalen. Lastaren, som enbart finns med euro-fäste, kan jobba efter förinspelade sekvenser och registrera statistiken för utfört arbete.
Fendt 500 Vario SCR kommer börja levereras i början av år 2013.
Den nya 500-serien överlappar 300-serien neråt  och 700-serien uppåt, men trots det fortsätter produktionen av nuvarande 400-serien som är ungefär lika stark. Anledningen är att 400-serien väger cirka ett ton mindre är nya 500-serien. Fendts 400-serie har dock den gamla motorn och traktorn kommer att ersättas på sikt.

NilehnTeknik har redan provkört nya Fendt 514 Vario SCR, den nästa största modellen i den nya serien, och det testet finns i NilehnTeknik nummer 3 som kommer ut i morgon den 28 september. Om ni inte redan är prenumerant så är det inte försent ännu att ta del av denna test. Klicka här för att prenumerera, då får ni NilehnTeknik nummer 3 under nästa vecka.

Relaterade artiklar