ANNONS

Fler svenskar negativa än positiva till matbutikernas egna varumärken

Var tredje svensk upplever att EMV, matbutikernas egna märkesvaror, har minskat utbudet av livsmedel och gjort att deras favoritprodukter har försvunnit. Det visar en Demoskop-undersökning från Livsmedelsföretagen, som samtidigt konstaterar att andelen importerad EMV i butikerna ökar snabbt.

De senaste årens höga matinflation har stärkt en flerårig trend där EMV, alltså dagligvaruhandelns egna märkesvaror, tar upp allt mer plats i butikernas hyllor. EMV står idag för nästan en tredjedel av den totala försäljningen i butik, och handeln fortsätter att satsa på att utöka sitt EMV-utbud. Att de ofta lite billigare EMV-produkterna säljer bra är uppenbart. Men vad tycker egentligen svenskarna om EMV?

Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagens Demoskop-undersökning så är svenskarna överlag mer negativa än positiva till EMV. 35 procent av svenskarna upplever att EMV har gjort att produkter de gillar har försvunnit, medan 15 procent tycker att EMV har lett till fler varianter av produkter de gillar. 33 procent anser att EMV har lett till ett minskat utbud i butiken medan 22 procent tycker att EMV har ökat utbudet. 31 procent säger att EMV har försämrat köpupplevelsen i butik och online, medan 13 procent tycker att EMV har förbättrat köpupplevelsen.

Svenskarnas upplevelse av EMV bekräftas av två nyligen gjorda studier: en från Konkurrensverket och en från Lunds universitet. Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, konstaterar att EMV är en tveeggad företeelse både för konsumenter och för svenska livsmedelsproducenter.

– Nästan 80 procent av våra medlemsföretag producerar EMV åt handeln. Det är få svenska producenter som har råd att tacka nej till den möjligheten. Men nackdelarna är flera. Lönsamheten är lägre, man är lätt utbytbar och man riskerar att konkurrera ut sina egna varumärken. Pris är givetvis en väldigt viktig faktor för konsumenterna, men jag tycker att undersökningen visar att många svenskar också funderar på vilka konsekvenser det ökande EMV-utbudet faktiskt får, säger Carl Eckerdal.

Importerad EMV tränger ut svenskproducerat
Svenskmärkningen ”Från Sverige” pekas ofta ut som en framgångsfaktor i branschen när det handlar om det växande EMV-sortimentet. Med sitt val av svenskmärkta EMV-produkter kan konsumenten ändå känna att den tar ansvar för upprätthållandet av en svensk livsmedelsproduktion.

Men nu varnas det från producenthåll att de importerade EMV-alternativen vunnit terräng under senare år. Enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev bedömer en majoritet (54 procent) av Livsmedelsföretagens medlemsföretag bedömer att de importerade EMV-alternativen under de senaste åren vuxit snabbare än de svenskproducerade. Medlemsföretagen bedömer också att cirka 50 procent av det totala utbudet av EMV idag är importerat.

– Trots sina nackdelar bidrar ändå svenskproducerad EMV till den totala svenska livsmedelsproduktionen. Importerad EMV däremot har inga som helst fördelar, vare sig för Sveriges lantbrukare, livsmedelsproducenter eller försörjningsförmåga. Här har både handeln och konsumenterna ett ansvar. Om vi ska kunna bygga upp vår livsmedelsberedskap så att den kan hantera kris och krig kan vi inte förlita oss på importerade och mindre hållbart producerade livsmedel, hur billiga de än må vara, säger Carl Eckerdal.

Relaterade artiklar