ANNONS

Fler väljer lokalt och hållbart i livsmedelsbutiken

En ny undersökning visar att 53 procent av svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart än innan pandemin startade. Många är också beredda att betala mer för produkter där djuren behandlas väl och en majoritet vill att livsmedelsbutiker ska bli bättre på att informera om hållbarhet vid hyllkanten och även minska matsvinn. Fler än 8 av 10 svenska konsumenter medger dock att de själva bidrar till matsvinn genom att välja de produktexemplar i butikshyllan som har längst hållbarhetstid.
Den nya undersökningen från Savanta, på uppdrag av Pricer, visar att 53 procent av svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart i livsmedelsbutiken än innan pandemin startade. Bland yngre konsumenter, i åldrarna 25-34 år, väljer hela 61 procent mer närodlat och hållbart.

– Vi ser att många inte bara blivit mer medvetna utan även handlar mer hållbart sedan pandemin startade.  Även om många handlare redan kommit långt i sitt hållbarhetsarbete är detta en väckarklocka för de som ännu inte kommit ur startgroparna, inte minst eftersom en stor majoritet av framtidens konsumenter kräver det, säger Fredrik Sunesson, ansvarig för Pricer i Sverige.

Betala för välmående

Undersökningen visar också att 45 procent av svenska konsumenter är beredda att betala mer för produkter där djuren behandlas väl. Även här är siffran högre bland svenskar i åldersgruppen 25-34 år, där hela 55 procent är beredda att betala mer.

– Under året som gått har det riktats mer fokus än vanligt på djurhållning och processer inom tillverkningsindustrin och det kan ligga bakom att många konsumenter är beredda att betala mer för varorna i hyllan om djuren behandlas väl, säger Fredrik Sunesson.

Vill veta ursprung

66 procent av svenskarna önskar också bättre information i livsmedelsbutiken kring ursprung och ingredienser på hyllkanten. Många, 48 procent, vill också att butiker tydligt informerar kring ingredienser som salt, socker och fett vid hyllkanten. Dessutom vill 63 procent ha mer information om produkters hållbarhetstänk direkt vid hyllkanten, för att kunna göra bättre val.

– För att kunna göra medvetna val måste vi vara medvetna och här handlar det mycket om att konsumenter önskar rätt information vid rätt tillfälle, alltså lättförståelig tydlig information vid hyllkanten när man står och väljer mellan olika alternativ, säger Fredrik Sunesson på Pricer.

Rotar längst bak i butikshyllan

En majoritet, 64 procent, önskar att svenska butiker ska göra mer för att minska matsvinn. Fler än fyra av fem, 83 procent, vill exempelvis att handlare anpassar priser på färskvaror i butikerna för att bättre kunna motverka matsvinn. Svenska konsumenter erkänner dock att de bidrar till utmaningen genom att välja de produktexemplar i butikshyllan som har längst hållbarhetstid. Hela 37 procent gör det ofta, och 48 procent medger att de gör det ibland.

– Konsumenter sätter press på butiker att göra mer för att minska matsvinn och en del butiker har kommit långt genom att exempelvis arbeta aktivt med dynamisk prissättning för att minska matsvinnet. Samtidigt medger också många att de är en del av problemet genom att rota längre bak i butikshyllan för att hitta det produktexemplar som har längst hållbarhet, säger Fredrik Sunesson.

Undersökningen har genomförts i flera europeiska länder av undersökningsföretaget Savanta på uppdrag av Pricer. I den svenska delen av undersökningen ingår ett statistiskt säkerställt urval av 1000 svenskar över 18 år.

Relaterade artiklar