Följsam och bekväm att köra
Doosan DX225LC är en bra grävmaskin i klassen strax över 20 ton. Provkörningen visar att den är följsam och bekväm att köra.
Grävmaskiner är roliga att provköra och ju fler man testat ju bättre går jämförelserna. En stor skillnad mellan olika grävmaskiner är hur mycket elektronik tillverkaren valt att bygga in. Det som de avancerade maskinerna erbjuder är ofta olika grävprogram där man kan förprogrammera hur motor och hydraulik ska arbeta och så har föraren bara att välja ett av programmen beroende på vilket arbete som ska utföras.
På Doosan DX225LC finns det inte mycket elektronik. Många förare föredrar lite enklare maskiner och då är Doosan bra.
Om man ändå inte använder systemen är det bara onödigt att betala för dem.
Några finesser finns det dock. Givetvis har grävmaskinen tomgångsautomatik och det finns även en knapp man kan trycka in för att oljeflödet ska prioriteras för svängmotorn. Det är framförallt när man arbetar med djupgrävning och svänger samtidigt som man lyfter grävaggregatet. Då kan svängen kännas slö. Trycker man in knappen får maskinen mer kraft i svängen.
Svängmotorn kan arbeta med svänghastighet 0–11 varv per minut.
Det finns även en knapp för så kallat powerläge, då ger motor och hydraulik lite extra kraft.
I en meny på displayen i förarhytten kan man även se vilka service som är gjorda på maskinen och vad som står på tur. I en annan meny kan man ställa in oljeflödet på hela hydraulsystemet. Det är bra att kunna sänka där om man gör ett lätt jobb.
Doosan DX225LC har elmanövrerade joysticks och provmaskinen är utrustad med Engcons rototilt. Det innebär att det finns en skrollknapp i varje joystick för rototilten. Samtliga hydraulfunktioner fungerar förträffligt på grävmaskinen och vi upplever den följsam och mjuk i arbetet.
I en pedal i golvet kan man sköta slänthydrauliken om man inte vill manövrera den från joystick.
Det är lätt att komma igång i arbetet och förarplatsen är mycket bra. Hytten är stor och bakom förarstolen finns ett stort fack där man kan ha matväskan.
Radion är monterad bak till vänster i hytten, men man behöver inte vända sig om för att sköta den. Med knappar i högerpanelen kan man ändra ljudvolymen och byta kanal på radion.
I högerpanelen sitter även kontrollpanelen för klimatorn och luftutsläpp finns mot rutor, golv och även i sidan om och bakom föraren. Det är enkelt att få ett behagligt klimat.
Ljudet mäter vi till 58 dBA vid tomgång och 70 dBA i arbete. Då pendlar motorvarvtalet mellan 1 700 och 1 900 rpm.
Sikten är också bra. Höger sidoruta är stor och takfönster och framruta går att öppna. Framrutan är delad och det går även att ta loss den nedre rutan. Som standard finns det inte vindrutetorkare på den nedre rutan men det kan beställas som extrautrustning till grävmaskinen.
Det finns inte så värst många tillbehör till grävmaskiner men en sak som kan vara bra är ytterligare en hydraulfunktion fram. Det behövs om man som exempel ska använda en sorteringsskopa eftersom den behöver en funktion till gripen och en till rotatorn.
Vår testmaskin har 600 millimeter breda band men det finns även 700, 800 och 900 millimeter breda band.
Likaså finns det tre olika stickor att välja på. Standard är 2 900 millimeter och som tillval finns det 2 400 och 3 500 millimeter. Priset är det samma när maskinen beställs som ny. Med den längsta stickan är maximalt grävdjup 7 220 millimeter.
När maskinen säljs i Sverige med svenska redskapsfäste är alla mått 300 millimeter längre vad gäller räckvidd, grävdjup, etc.
En extrautrustning som är bra är centralsmörjning. Inte enbart för att det är bekvämt, smörjningen blir även bättre utförd eftersom fettet hamnar runt alla bussningar och leder eftersom fettet trycks fram när maskinen är i rörelse.
Doosan DX225LC (med 2 900 mm sticka).
Motor: Sexcylindrig Doosan på 5,9 liter och 110 kW (150 hk) effekt vid 1 900 rpm.
Transmission: Två axialkolvmotorer samt planetreducerväxel
Band: 600 mm
Bränsletank: 400 liter
Skopans grävkraft: 149 kN
Maximalt grävdjup: 6 620 mm
Maximal räckvidd: 9 730 mm
Max hydraulflöde: 2 x 206 l/min
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vikt: 21 500 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (24 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (2×5,4 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (240 liter)
Pris: 1 616 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Ett extra dubbelverkande uttag fram: 35 000
Centralsmörjning: 35 000
Rototilt: 180 000
Galler för framrutan: 10 000