Fördel med transmissionautomatiken
Lamborghini R7-190S körs med fördel med transmissionsautomatiken tillkopplad. Då kan man vara säker på att traktorn hela tiden ger maximal dragkraft.
Lamborghini kallar sin transmissionsautomatik APS. Med detta aktiverat behöver föraren enbart reglera hastigheten med hand- eller fotgasen medan automatiken hel tiden väljer optimal växel beroende på belastning och motorvarvtal. Föraren kan välja mellan två körprogram, ekonomi eller maximal dragkraft.
I NilehnTeknik:s dragkraftstest kördes traktorn i samma växel hela tiden och som framgår av kurvan för den lägre ingångshastigheten hade traktorn tjänat mycket på att omgående få växla ner. Såväl maxeffekt som maximal dragkraft nås vid knappt 8 km/h och därefter sjunker värdet snabbt för båda.
I den högre ingångshastigheten blev förhållandet för vald växel bättre. Här tillåts hastigheten sjunka från drygt 11 km/h till cirka 8,5 km/h innan dragkraften åter minskar. Traktorn är alltså betydligt segare i detta test.
Dragkraften är ett mått på hur stort redskap traktorn kan dra. Jämför man de båda kurvorna visar det sig att redskapet måste vara 30 procent mindre för att Lamborghini R7-190S ska orka dra det i 11 km/h i stället för i 7,5 km/h. Produkten av framkörningshastigheten och dragkraften är ett mått på det arbete traktorn utför och testet visar att arbetet endast blir något större vid den högre farten jämfört med den lägre.
Hur mycket effekt som kan överföras från motorn till hjulen beror på förlusterna i transmissionen, traktorns vikt samt däckens friktion mot marken.
Lamborghini R7-190S överför som mest 92 kW (125 hk) över hjulen i NilehnTeknik:s test. Det är 62 procent av motorns maxeffekt utan effektstyrning.
Mätningen i dynamometern visar att traktorn överför maximalt 121 kW (165 hk) över kraftuttaget när detta går på 1 000 rpm. Det är endast 79 procent av motorns nominella effekt.
Bernt Mårtensson, produktspecialist traktorer på Rosenqvist Maskin, förklarar resultaten med att det skiljer en del mellan motorvarvtalet vid 1 000 varv på kraftuttaget och motorvarvtalet vid nominell effekt.
Lamborghini R7-190S är en trevlig traktor med bekväm hytt och sportig design, såväl för traktorn som helhet som för den silvriga instrumentpanelen med sina runda klockor.
Ratten är ställbar i båda leder och till vänster sitter spaken för den kopplingsfria fram/backen. Vill man är det möjligt att växla mellan fram och back även i körspaken till höger. Här finns även knapp för att stega i powershiften, reglera trepunkten, välja förprogrammerade motorvarvtal samt aktivera vändtegsautomatiken. Den senare kan utföra upp till åtta olika moment.
Gula knappar i höger armstöd är till fyrhjulsdrift och differentialspärr båda har automatfunktion. Under ett lock i höger armstöd finna alla inställningsfunktioner till transmission, vändtegsautomatik, trepunkt och yttre hydraulik.
Hydrauluttagen har en bra placering där bak och det är lätt att se vilket uttag som hör till vilken spak samt vilket som är plus och minus.
Med det hydrauliska utskjutet är lyftdragkroken lätt att se. Spaken till spärren är bra, men skulle hellre suttit till höger i hytten.
Motorn som är tillverkad av Deutz i Tyskland har en insprutningspump till varje cylinder. Pumparna sitter på en rad och drivs från kamaxeln. Fördelen är att alla insprutningsrör blir exakt lika långa.
För att komma åt motorn lyfter man huven samt tar bort en sidoplåt på vardera sidan. Servicepunkterna är lättåtkomliga men batteriet sitter lite dumt till på högersidan. Placering av filtren till hyttventilatiuonen under lock i B-stolparna är bra. Fläktarna, två stycken, sitter under hytten och medför att såväl värme som kyla kan erhållas både ner mot golvet och upp mot taket. Det är ett bra system.
Lamborghini R7-190S.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 7,1 liter och 157 kW (214 hk) maxeffekt och max vridmoment 863 Nm vid 1 500 rpm.
Transmission: Niostegad powershift, två elhydrauliska gruppväxlar och kryplåda samt kopplingsfri fram/back ger totalt 27 växlar i vardera riktningen.
Däck: 540/65R34 fram och 650/65R42 bak.
Vändradie: 6,2 meter.
Bränsletank: 380 liter.
Lyftkapacitet: 10 000 kp.
Max hydraulflöde: 113 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 7 520 kg (utan vikter) varav 45 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17 liter), Transmissionsoljebyte en gång per år (113 liter).
Kraftuttag: 540 E och 1 000 rpm.
Pris: 818 000 kronor
Pris per hk: 3 822 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 12 x 40 kg 8 400:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 36 600:-
Femte dubbelverkande uttag: Nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 29 100:-
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std