Gasbil för 160 000 kronor
Volkswagen up!, som i våras utsågs till ”Årets Bil i världen 2012”, får tillökning med en gasdriven version – eco up!. Denna miljöeffektiva stadsbil är nu prissatt och går att beställa på den svenska marknaden. eco up! är Volkswagens fjärde modell med gasdrift.
Tack vare gasdrift och BlueMotion Technology som standard (bland annat start/stoppsystem och bromsenergiåtervinning) sätter eco up! en ny standard för CO2-utsläpp med endast 79 g/km. Vid körning på biogas sjunker koldioxidutsläppen till nära noll eftersom en gasbil släpper ut upp till 93 procent mindre koldioxid om den körs på förnyelsebar biogas. Detta gör eco up! till en av världens mest miljöeffektiva personbilar.
De första bilarna kommer till Sverige vid årsskiftet men går redan nu att beställa hos Volkswagen-återförsäljarna. Rekommenderat cirkapris är 159 900 kronor. Från och med nu kan eco up! också byggas i konfiguratorn på www.volkswagen.se.
eco up! är Volkswagens fjärde personbilsmodell med gasdrift. Sedan tidigare finns Passat 1,4 TSI EcoFuel, Touran 1,4 TSI EcoFuel och Caddy 1,4 TSI EcoFuel.
– Volkswagen har länge satsat hårt på en bredd av miljöanpassade fordon i alla storleksklasser och fortsätter att ligga i framkant när det gäller innovativ teknik. Vi är nu glada att kunna erbjuda ännu en gasbil till alla miljömedvetna privatpersoner, företag och myndigheter i Sverige, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Miljöklassad – även enligt nya definitionen
Utbudet av mindre bilar med gasdrift har varit begränsat, trots att detta drivmedel ger låga utsläpp och fördelaktig driftskostnad. Fram till årsskiftet 2013/2014 får svenska tjänstebilsförare 40 procent reducerat förmånsvärde när man kör en gasbil och privatpersoner har fri fordonsskatt de första fem åren. Flera städer erbjuder också gratis parkering för gasbilar.
eco up! förblir miljöbilsklassad även efter årsskiftet enligt den nya miljöbilsdefinitionen som väntas fastställas inom kort.
Gastank under bilens golv
Naturligtvis är också den blandade bränsleförbrukningen mycket låg – endast 2,9 kg fordonsgas per 100 km. Detta är möjligt tack vare innehållet av energi i fordonsgasen: 1 kg CNG (Compressed Natural Gas) motsvarar cirka 1,5 liter bensin.
Fordonsgasen lagras i två tankar under golvet (med en total volym på 72 liter eller 11 kg CNG) nära bakaxeln. Tank 1 sitter placerad framför axeln tillsammans med en 10-liters reservtank med bensin, och tank 2 utnyttjar utrymmet i reservhjulsbaljan. Som ett resultat av detta ger eco up! inga begränsningar i användandet (utöver stuvutrymmet i reservhjulsbaljan) eftersom det var möjligt att integrera hela EcoFuel-systemet i fordonsstrukturen.
Den teoretiska räckvidden är 600 km, 380 km på fordonsgas och 220 km på bensin.
Välutrustad från start
eco up! baseras på toppversionen high up! och är utrustad med bland annat:
Utökat ljudpaket med sex högtalare
15-tums lättmetallfälgar ”Spoke”
AC luftkonditionering
Navigationssystemet maps + more, portabelt och svenskspråkigt med röststyrning
Think Blue Trainer, integrerat system i navigationssystemet som hjälper föraren köra så bränsleeffektivt som möjligt
Läderklädd ratt, läderklätt handbromsgrepp med kromad knapp
Tre olika klädslar: svart, beige/salsaröd eller beige/brown med inslag av delläder
Interiört krompaket med kromade luftutblås, krom kring instrument- och ventilationsgrupp
Kromade reglage för belysning och ventilation
Lackad instrumentpanel i svart pärleffekt (andra färger valbara utan pristillägg)
Bluetooth Handsfree med röststyrning
Dimstrålkastare fram
eco up! har 2-dörrarsutförande som standard men fyra dörrar kan väljas utan extra kostnad. Växellådan är manuell (5-växlad).
Autobromssystem standard
Det innovativa autobromssystemet ”City Emergency Brake” är standard på samtliga versioner av up! som säljs i Sverige – även eco up!. Detta system, som aktiveras automatiskt i hastigheter mellan 5 till 30 km/h, skannar med hjälp av en lasersensor (som sitter integrerad i vindrutans överkant) av ett område upp till 10 meter framför up! för att kontrollera om det föreligger risk för en kollision.
Om systemet upptäcker ett stillastående eller rörligt objekt i bilens färdriktning, och föraren inte reagerar på detta, förbereds bromssystemet. I en andra fas aktiveras den hydrauliska bromshjälpen. Beroende på situation kan Emergency City Brake sedan i en tredje fas automatiskt bromsa ner bilen till stillastående eller hjälpa till genom att ge full bromskraft om föraren inte bromsar tillräckligt hårt. Genom att bromsa helt automatiskt kan denna autobromsfunktion, beroende på bilens hastighet och den aktuella situationen, förhindra eller minska effekten av en kollision. Systemet fick utnämningen ”Advanced Award” av krocksäkerhetsorganet Euro-NCAP då up! lanserades.
Ytterligare säkerhetsdetaljer är krockkuddar fram, kombinerade sidokrockkuddar fram med skydd för både sida och huvud, samt deaktiverbar passagerarkrockkudde. Bältespåminnare fram och indikering för bakre platserna ingår också.
Tekniska data och prestanda
Volkswagen använder den nyutvecklade, trecylindriga enlitersmotorn även för eco up! där den har optimerats för gasdrift. Motorn utvecklar 68 hästkrafter och ger ett maximalt vridmoment på 90 Nm. eco up! gör 0-100 km/h på 16,3 sekunder och topphastigheten är 164 km/h.
Motor: Trecylindrig 1,0-liters bensinmotor, optimerad för gasdrift
Växellåda: Manuell, 5-växlad
Hästkrafter: 68 hk vid 6 200 varv/minut
Toppfart: 164 km/h
Vridmoment: 90 Nm vid 3 000-4 300 varv/minut
Bränsleförbrukning: 2,9 kg fordonsgas per 100 km (4,5 liter bensin per 100 km)
0-100 km/h: 16,3 sekunder
CO2-utsläpp: 79 g/km (fordonsgas, vid körning på biogas sjunker
koldioxidutsläppen till nära noll).
Tjänstevikt: 956 kg
Bagagevolym: 213 liter
Längd/bredd/höjd: 3,54/1,64/1,49 m
Pris: cirka 159 900 kronor.