ANNONS

Glöm inte reduktionsplikten innan dieseltanken fylls

Just nu är priset på diesel och eldningsolja på väg neråt och prisfallet har hållit på några veckor som ett resultat av att priset på råolja fallit markant.

Råoljan gick i förra veckan under 80 dollar per fat för att därefter stiga svagt. Denna veckan ligger priset för råolja runt 81 dollar per fat.
Oljeproducerande länder försöker minska produktionen av olja för att få upp priset och analytiker tror att priset på råolja stiger under år 2024.
Mot den bakgrunden skulle det vara rätt att fylla dieseltanken i dag för hela behovet kommande växtodlingssäsong. Blankdiesel kostar denna veckan 17 844 kronor per kubikmeter i Sverige.
Att priset pressats rejält i Sverige under senare tid beror enligt uppgift även av ökad konkurrens på marknaden mellan de aktörer som säljer diesel och eldningsolja till lantbruket.

Rätt att vänta ?
Men i Sverige minskar reduktionsplikten vid årsskiftet och ingen vet exakt vilken effekt det får på priset.
Konjunkturinstitutets bedömning är att när reduktionsplikten minskar till 6 procent den 1 januari 2024 så minskar priset för diesel vid pump med 5 kronor per liter, det skulle vara 5 000 kronor per kubikmeter. Skulle så vara fallet ska inga cisterner antagligen fyllas före nyårsafton.
Men hur lång tid det tar för att nå denna fulla effekt är Konjunkturinstitutet tveksamma till. Det visade sig nämligen att när reduktionsplikten sedan år 2019 höjts vid fyra olika tillfällen, så har prisökningen vid pump varierat stort mellan dessa höjningarna av reduktionsplikten och inte alls varit i förhållande till de olika procentuella ökningarna av inblandningar.
Priset på de produkter som i dag blandas in i drivmedel påverkar hur stor effekten blir av en minskning av reduktionsplikten och även samtida regeländringar i andra länder påverkar utfallet av sänkt reduktionsplikt.
Oavsett vilket kommer samtliga drivmedel att påverkas. En hel del kör på blankdiesel, även kallad MKI, ofärgad diesel utan iblandning av vegetabilisk olja, och det är fullt lagligt även om det är krav på reduktionsplikt.
Oljebolagen får då betala en miljöpremie för dessa produkter så att valet blir i stort sett prisneutralt för kunden. Det förklarar att blankdiesel i dag kostar 17 844 kronor per kubik och diesel med iblandad vegetabilisk olja kostar 17 378 kronor per kubikmeter, trots att den produkten borde vara dyrare.
Ett annat alternativ oljebolagen har, som säljer blankdiesel, är att öka försäljningen av vegetabiliska oljor som bränsle så att reduktionsplikten uppnås för den totala kvantiteten, äv en det påverkar blankdieselpriset uppåt.
Så oavsett man som lantbrukare kör på blankdiesel eller diesel med mer eller mindre mängd vegetabilisk olja i dag så får en minskning av reduktionsplikten en effekt neråt på priset.
Mot den bakgrunden är det viktigt att bedöma vart världsmarknadspriset på råolja rör sig framöver i kombination med vad den minskade reduktionsplikten får för effekt efter årsskiftet och mot den uträkningen bestämma sig för när cisternerna ska fyllas för säsongen 2024.
Läs tidigare artiklar i ämnet genom att klicka här.

Relaterade artiklar