God tillväxt i dagligvaruhandeln
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent under september 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljning ökade med 2,7 procent och e-handeln med hela 29,8 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent under september 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljning ökade med 2,7 procent och e-handeln med hela 29,8 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
– Det tredje kvartalet gick bra för dagligvaruhandeln med en försäljningsökning om 3,5 procent. E-handeln ökade med hela 29,6 procent, vilket framstår som ännu starkare när man betänker att ökningen i Q3 2018 var nästan 26%, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Hittills i år (januari-september) uppgår den ackumulerade tillväxten till 2,9 procent medan prisutvecklingen på livsmedel under samma period uppgick till preliminärt 2,8 procent enligt SCB och befolkningen ökat med runt 1 procent.
En kalendereffekt bedöms ha påverkat försäljningen negativt med 0,5 procentenheter under september månad.