ANNONS

Halvbekväm dragare för ett bra pris

Valtra 6800 är en rejäl traktor som mycket väl kan vara ett bra köp som begagnad, framförallt om man har behov av en dragare för transport eller jordbearbetning i just denna storlek och prisklass.
För mellan 190 000 och 250 000 kronor får man en Valtra 6800 i bra skick. Traktorn tillverkades mellan åren 1996 och 1999. En sådan traktor av årsmodell 1998 med cirka 6 000 timmar på mätaren går lös på strax över 200 000 kronor om den är i funktionsdugligt skick och bara påverkad av normalt slitage. Priset avser traktor utan lastare och med minst 75 procentiga däck. Till skillnad mot många andra europeiska marknader har Valtra ett högt andrahandsvärde här och begagnade traktorer är relativt lättsålda.
En av de viktigaste kriterierna när man köper begagnad traktor är nämligen beståndet. Tvärt emot samlarobjekt är priset normalt sett större ju fler lika dana traktorer som finns. Valtra är sedan finnarnas köp av svenska Volvo BM marknadsledande i Sverige och det stora antalet av Valtratraktorer i landet borgar för bra service och reservdelshållning.
Valtra 6800 utgör inget undantag. Traktorstorleken passar många och det finns därmed många av den modellen på marknaden.
Den maskin NilehnTeknik testar har även frontlastare. Valtra har motorn långt fram för bästa möjliga viktfördelning vid dragkraftsarbete. Med frontlastare ökar belastningen ytterligare på framaxeln vilket kan vara till en nackdel. Vid tunga lyft bör man troligtvis ha belastningsvikt bak för att inte överbelasta framaxeln.
Motorn har fyra cylindrar men huven är ändå relativt lång. Valtra har batteriet placerat mellan motor och hytt. Det är svårt att komma åt där och just serviceåtkomligheten är till en nackdel på 6800, helst när traktorn har lastare.
Man måste låsa upp och lyfta av höger och vänster sidoplåt för att komma åt allt. Grillen öppnas för sig själv och som exempel kylarrengöring är svårare än på en ny traktor. För att kolla olja är det enklare. Då öppnar man bara en liten sidoplåt längst nere utan verktyg.
Hytten har B-stolpe och dörrarna är inte överdrivet stora. Insteget är dock helt okej. Även höger dörr går att använda även om växelspakarna är lite ivägen om man ska in det hållet. Traktorn har tre växelspakar vilket är minst två för mycket. Fram/back är i separat spak till höger, tre gruppväxlar i en annan och fyra huvudväxlar i den tredje. Till det finns tre powershiftsteg som växlar upp och ner i knappar i växelspakarna. Till transmissionsfördelarna hör frikopplingsknapp i samtliga tre spakar. Det är bra och innebär att föraren aldrig behöver trampa ner frikopplingen.
Spakarna för yttre hydraulik sitter bra och traktorn kan ha upp till fyra dubbelverkande uttag bak med alla spakarna sittande snyggt på en rad.
Handgasen sitter nere till höger. Ingen bra placering.
Än sämre är det lilla T-handtaget för att låsa upp spärren till lyftdragkroken.
Valtra har inte lagt ner mycket tid på passagerarens komfort i 6800. Det finns en liten plastskiva bak till vänster i hytten, men en fullvuxen människa kan inte sitta rak där utan att slå huvudet i taket.
Bak på traktorn finns en finess för ökad säkerhet. En kontakt med en kabel kan stanna det elhydrauliskt manövrerade kraftuttaget. Vill man kan man binda ett snöre i kabeln på så sätt ha möjlighet att stanna kraftuttaget från plattformen på en potatisupptagare eller vid en stationärt driven maskin eller liknande.
Testtraktorn har 540 och 1 000 rpm kraftuttag vilket växlas mekaniskt med en spak till höger i hytten. Det finns även ett tredje blint läge för spaken och det kan som exempel ha valmöjligheten drivhjulsberoende kraftuttag om nu traktorn köpts med det.
Sisumotorn är seg i Valtra 6800 och som dragare fungerar traktorn utmärkt. På åkern har man stor nytta av viktfördelningen med över 40 procent på framaxeln, och i detta fall med frontlastare, än mer.
Valtra 6800 tillverkades fram till 1999 då den ersattes av 6850. Föregångaren var antingen 8000 Mexxo eller 8100 Mexxo, den ena lite större och den andra lite mindre. Dessförinnan var det storsäljaren 805 som regerade på banan för denna storlek hos Valmet, som fabrikatet hette på den tiden.
I dag äger amerikanska Agco Valtra och även motorfabriken som nu heter Agco Sisu Power. I Agco finns även traktorfabrikat som Challenger, Fendt och Massey Ferguson. Det senare har en hel del gemensamt med Valtra när det gäller vissa modeller.

Valtra 6800.
Motor: Fyrcylindrig Sisu på 4,4 liter och 73 kW (98 hk) vid 2 080 rpm. Max vridmoment 440 Nm vid 1 550 rpm.
Transmission: Semipowershift med separat fram/back
Bränsletank: 185 liter
Hydraulsystem: Kugghjulspump som ger 73 liter/minut vid 2 225 rpm, max oljetryck 190 bar
Lyftkapacitet: 5 500 kg
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Kraftuttag: 540/1 000 rpm
Vikt: 4 410 kg (utan vikter) varav 41 procent på framaxeln
Däck: fram 480/65R28 bak 600/65R38
Vändradie: 4,7 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (13 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (34 liter)
Tillverkare: Valtra, Finland (i dag Agco)
Nypris 1994: 420 000 kronor

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 1 st, /st 195
Hydrauloljefilter 3 st / st 512
Bränslefilter 2 st 95 och 241
Luftfilter, yttre 702
Luftfilter, inre 408
Bakruta: 2 490
Bromslamellsats /sida 3 270
Ett extra dubbelverkande hydrauluttag 8 730

Bränsleförbrukning
Transport 40 km/h enbart traktor: 7 liter / timme
Transport 40 km/h med 15 tons påhängsvagn: 8 liter / timme
Kultivator 5,8 m, lätt jord, 10 cm djupt, 10 km/h: 12 liter / timme

Verkmästaren: Inga brister
Det säger Håkan Andersson, servicetekniker på JEB Lantbruksmaskiner.
– Alla 6800 har sett lika dana ut hela tiden de tillverkades så det finns ingen anledning att akta sig för vissa årsmodeller, säger Håkan Andersson.
Han berättar att det snarare var när efterföljaren 50-serien i HiTech-version med kopplingsfri fram/back som en del fick problem.
– De som använde fram/backen som broms slet snart ut lamellerna där.
Enligt Håkan Andersson är det det gamla vanliga man ska kontrollera när man köper en Valtra 6800, det vill säga läckage på olika ställen.
– Man bör kontrollera så det inte läcker bromsvätska från hjul och huvudcylinder samt olja där kraftöverföringsaxeln till framhjulsdriften kommer ut från växellådan.
För övrigt gäller det att se till så det inte är glapp i framaxelupphängningen samt att det finns mer att justera på bromsarna.

Ägaren: Bra dragare men sämre som lastartraktor (underrubrik)
Det säger Peter Yngvesson, lantbrukare i Huaröd i Skåne.
– Traktorn har mer än 40 procent på framaxeln vilket är en bra viktfördelning när man drar. Tillsammans med den sega motorn blir det helt perfekt både på åkern och i transport. Traktorn drar väldigt bra för att bara ha fyra cylindrar, säger Peter Yngvesson.
Han använder traktorn i sitt lantbruk. När den var ny år 1999 körde han även lite åt andra med bland annat slåtterkross. Han har även lastare på sin 6800, men som lastartraktor är den inte lika bra som dragare enligt Peter.
Viktfördelningen med många kilo fram blir till nackdel med frontlastare. Traktorn blir lätt i baken och även med belastningsvikter i hjulen behövs extra vikt där bak för att det ska fungera bra.
Servicemässigt har Peter inte haft några som helst bekymmer med traktorn.
– Jag har inte lagt ner en krona på reparationer på den.
Peter Yngvesson tycker även att komforten är bra. Hytten är rymlig och reglagen har en bra placering. Den enda nackdelen han kan komma på är att den är lite väl högljudd.

Valtra 6800 är en bra dragare och går snålt i fält vad gäller bränsle. Vi mäter förbrukningen till 12 liter per timme framför en 5,8 meter bred kultivator och 10 centimeters arbetsdjup. Framkörningshastigheten var 10 km/h vid 80 1 900 rpm på motorn.

Valtra 6800 har tre växelspakar och hydraulspakar som regleras i sidled.

Valtra 6800 tillverkades under åren 1996 till 1999.

Traktorns viktfördelning innebär att den är bättre som dragare än som lastartraktor.

Relaterade artiklar