HÖG OCH LASTVÄNLIG
Volkswagen presenterar en ny arbetshäst. Amarok blev namnet på bilen som har en tuff design kombinerat med styrka och komfort.
Med sina 525 centimeter ger Amarok ett rejält intryck men upplevs ändå inte så stor när man tar ut den i trafiken. Den största skillnaden om man jämför med konkurrenterna är att den är högre. Vilket i sin tur ger en hög körställning med god sikt åt alla håll och bakåt har man rejäla backspeglar till hjälp. Detta gör bilen lättkörd trots sin storlek. Den är även smidig och vändradien hamnar på ungefär 6,5 meter vilket är bra med ett axelavstånd på strax över tre meter. Fjädringen är ganska styv då bilen körs utan last på flaket men bilen blir ändå inte så stötig som man kunnat tro. Däremot märks det stor skillnad om man lastar upp några hundra kilo. Då blir den betydligt mjukare i gången. Last på flaket påverkar även framkomligheten då Amarok är bakhjulsdriven i normalläget. Men skifta till fyrhjulsdrift gör man enkelt genom ett knapptryck bredvid växelspaken. Där finns även ett läge för lägre hastigheter då man får jämn fördelning av drivkraften mellan de fyra hjulen. Med en frigångshöjd på hela 25 centimeter så krävs det rejäla hinder för att få stopp på bilen.
Motorn är en 163 hästkrafters turbodiesel som ger ett piggt intryck i förhållande till tjänstevikten och klockan stannar på 11,1 sekunder från noll till hundra kilometer i timmen. Bilen har en sexväxlad manuell växellåda som är lätt att hitta rätt läge i och en växelindikator som hjälper en att köra så bränsleekonomiskt som möjligt. Sjätte växeln är till för att sänka varvtalet vid längre transporter i högre hastighet, så skall man accelerera krävs det att man växlar ner. Komforten är god i nya Amarok. Framförallt är dät god plats i kupén även för de passagerare som hamnar i baksätet. Trots att föraren sitter långt bak med sin stol så finns det plats för passageraren bakom utan att föraren får knäna i ryggen. Ljudnivån är en annan positiv sak i bilen. Att föra ett normalt samtal i bilen är inga som helst problem. Bak på flaket har man en lastyta på strax över 2,5 kvadratmeter och det finns plats till en europall i bredd när lastbredden mäts till 1222 millimeter. Lasthöjden på flaket är 78 centimeter. Man kan välja på ett flertal olika kåpor att utrusta sin Amarok med beroende på vad man ska använda den till. Det finns två olika utrustningsnivåer av Amarok, Trendline och Highline. Det som skiljer de olika nivåerna åt är mest komfort- och designförändringar. När man tittar på finesserna så har Amarok de nödvändigaste; såsom färddator och farthållare. Om man gör en tvär inbromsning från mer än 50 kilometer i timmen så blinkar bromsljusen och när bilen till slut står stilla så tänds varningsblinkersen automatiskt. Allt för att varna bakomvarande bilister. Priset på Volkswagen Amarok hamnar på 255 920 kronor exklusive moms för Trendline och 269 920 kronor exklusive moms för Highline.
Plus:
Belysning på flaket
50 centimeters vadardjup
Bekväma säten
Minus:
Ingen automatlåda ännu
Bara ett motoralternativ än
Ingen lågväxel som standard
Fakta:
Volkswagen Amarok DH Highline 2,0 TDI 4-M
Motor: En två liters biturbodiesel med partikelfilter
Max effekt: 120 kW (163 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 400 Nm vid 1 750 rpm
Transmission: 6-växlad manuell låda
Toppfart: 181 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 11,1 sekunder
Förbrukning: 0,79 liter per mil (enl. Volkswagen) på blandad körning
Bränsletank: 80 liter
Yttre vändradie: 6,48 meter
Markfrigång: 249 millimeter
Mått: längd 525,4 cm, bredd 195,4cm, höjd 183,4 cm, hjulbas 309,5 cm
Vikt: tjänstevikt 1 993-2 178 kilo, totalvikt 3 040 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 750 kilo
Pris på testbilen: 289 240 kronor exklusive moms