ANNONS

Hög som få – men smidig ändå

John Deere 6210R är en lättkörd och smidig traktor som kan användas till det mesta på en gård. Vi har testat den i fältarbete och transport och där bjuder den på perfekt förarkomfort och effektivt arbete.

John Deere höll kvar vid EGR-tekniken för att klara även avgaskrav steg IIIB, vilka gäller fram till 1 januari 2014. Tekniken innebär att man bland annat återcirkulerar en del av avgaserna och kyler insugningsluften. För att klara det måste man ha stora kylare och en turbo med variabel geometri. Detta tar plats och som ni ser har John Deere 6210R en ganska hög motorhuv. För att man ändå ska sitta placerad med fullgod sikt blir hela maskinen hög, cirka 310 centimeter från mark till tak.
Fördelen med EGR-tekniken är att man slipper tanka AdBlue och som ni ser på bilderna är det bara en vanlig dieseltank vid vänster insteg.
John Deere har egen motortillverkning och fabriken ligger i Frankrike. Denna seriens traktorer tillverkas i tyska Mannheim och var helt nya på marknaden sommaren 2011.
Motorn ger vid nominellt varvtal 154 kW (210 hk) men kan med effektstyrning ge upp till 176 kW (240 hk) vid behov. Denna extraeffekt kan man få ut vid kraftuttagsarbete eller vid transport.
Testtraktorn hade en belastningsvikt i frontlyften och som mest får man belasta John Deere 6190R så den väger 13 000 kg.
Just att ha frontvikten i frontlyften är bra för då blir det av att man hänger på den och ställer av den, allt efter behov. Att köra med frontvikt i transport sliter bara däck men på fältet i tunga dragkraftsarbeten behövs det för viktfördelningen.
Vi kör John Deere 6210R i fältarbete med kultivator och därefter såmaskin. Den förstnämnda är buren och då traktorns trepunktslyft lyfter mycket högt blir det en smidig maskin att köra med. När vi vänder är den så högt över marken att man kan låta den svänga över gärdsgården. Vändradien på traktorn är förhållandevis liten och i kombination med kopplingsfri fram/back samt steglös transmission är det smidigt att vända i fältkanterna.
Vi bearbetade ganska djupt men traktorn drog redskapet lätt. Den steglösa transmissionen heter AutoPowr och är mycket enkel att använda. Man ställer in hur den ska arbete, prioritera maximal dragkraft eller minsta möjliga bränsleförbrukning och sen är det bara att använda handgas eller fotgas för att reglera farten och traktorn ställer hela tiden in optimalt motorvarvtal automatiskt.
Vid kraftuttagsarbete är dock motorvarvtalet konstant så att kraftuttagsaxeln hela tiden snurrar med rätt varvtal och gasreglaget används för att reglera farten.
Spaken för AutoPowr i höger armstöd har två lägen och ett skrolhjul. Med hjulet ställer man in vilken maxfart man önskar i läge ett respektive två. Med handgasen längst fram intar sedan traktorn inställd hastighet när man ändrar spaken. Det blir som en automatisk farthållare och de två lägena innebär att man kan ha ett val i fält och ett för tranport. Bra när man kör arbete som med flytgödseltunna, växtskyddsspruta och gödselspridare.
Vi mäter ljudet i hytten till 66 dBA vid tomgång, 70 dBA när vi drar på till fullgas, 2 100 rpm och stillastående samt 72 dBA vid transport på asfalterad väg med enbart traktorn. Den toppar 41,5 km/h och då visar varvmätaren endast på 1 600 rpm. Det är bra att motorvarvtalet tillåts sjunka ner i transport eftersom det blir tystare och minskar bränsleförbrukningen.
Vi kör även i mörker och här har traktorn två finesser. Det ena har visserligen både för och nackdelar och gäller arbetsbelysningen. Traktorn har rikligt med arbetsbelysning, riktade åt alla håll, och i stället för att tända lamporna parvis med X antal knappar tänds alla på en gång i samma strömbrytare som vanliga belysningen. Detta reglage har således fyra lägen; av, parkering, halvljus och arbetsljus. Nackdelen är att man inte kan tända enbart ett visst antal arbetsljus om man vill det.
När man stannar traktorn i mörker för att gå ut, tänds åter några arbetsljus då dörren öppnas och dessa är igång i några minuter så man enkelt hinner ut ur maskinhallen utan att snubbla över något.
Testtraktorn hade lite större däck än standard. Som framgår av bilderna satt det 600/60R30 fram och 710/60R42 bak. Det medför ett pristillägg på strax under 10 000 kronor. Man kan även få lite större bränsletank på traktorn än original, max 465 liter. Den som behöver mer hydraulflöde kan få 154 liter per minut för ett tillägg om 6 175 kronor. När det gäller kraftuttaget kan man få 1 000 ekonomi i stället för 540 till samma pris.
John Deere har en lite annorlunda prislista där många saker väljs till i olika paket. Som exempel har testtraktorn fjädrad förarhytt med så kallad ComandArm, vilket innebär att alla väsentliga reglage sitter i höger armstöd. Om man inte väljer detta blir traktorn 31 350 kronor billigare. I sitt enklaste utförande, med en semipowershifttransmission med 20 växlar fram/back får man John Deere 6210R för 1 212 687 kronor.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att John Deere 6210R är en mycket bra traktor. Den har bra viktfördelning, stark motor vilket ger perfekt dragförmåga. Den är bekväm att köra och har en lättkörd transmission. Man behöver ingen vidare instruktion för att köra traktorn på ett effektivt sätt. Att hitta fel är inte lätt men vi hittar några småsaker. Dörren känns lite sladdrig när den är öppen och batteriet har en sämre placering än i tidigare modeller.
Innan hade John Deere batteriet mycket lättåtkomligt i fronten, men med avgaskrav steg IIIB och nuvarande motorteknik fick det inte plats där och sitter nu lite mer svåråtkomligt under en huv på höger sida om traktorn.

NilehnTeknik provkör nya John Deere 6210R i fältarbete med en Väderstad Rapid med SystemDisc och Crossboard.

Vändradien är liten och traktorn är smidig. Frontlyften saknar tyvärr knappar för att köra den upp/ner utifrån.

Höger insteg är bra, många trappsteg och bra ledstång men dörren känns sladdrig när den är öppen.

Knapparna på bakskärmarna för att hissa upp/ner trepunkten kunde vara lite större så man enkelt träffar dem även om man har handskar på sig.

Testtraktorn är utrustad med hyttfjädring vilket ger en behaglig körkomfort.

Hydrauluttagen är märkta med fyra olika färger så man vet vilket som hör till respektive reglage i hytten. Avståndet mellan mark och upplyft lyftdragkrok är 44 centimeter.

Här syns ackumulatorn till framaxelfjädringen och kloven ser man framför axeln.

I John Deere 6210R åker även passageraren bra. När man inte har någon med sig fäller man ner ryggstödet och får då ett praktiskt bord.

I taket till höger sitter radio och kontrollpanel för hyttventilation. Testtraktorn har ACC, det vill säga automatiskt klimatkontroll.

De viktigaste reglagen sitter i höger armstöd, som heter CommandArm. Ute till höger sitter monitorn som manövreras med knapparna i högerkonsolen.

Instrumenten är analoga och följer med när man ändrar rattens läge. Till vänster om ratten sitter fram- /backspaken som även har ett parkeringsläge.

Motorhuven öppnas rakt upp vilket ger fin åtkomst. Notera att det även finns eluttag framåt för frontredskap.

Turbo med variabel geometri och återcirkulering av avgaserna är John Deeres vapen för att klara avgaskrav steg IIIB i denna traktor. Systemet heter EGR och kräver mycket kylning. För att få plats med allt blir motorhuven hög på dessa modeller. Här ser vi även en irriterande sidoplåt som blir kvar när man öppnat motorhuven.

Även höger dörr fungerar på traktorn, Mycket bra!

Det är enkelt att koppla redskap. Traktorn har hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken och när man, som här, kopplar burna redskap är det enkelt med snabbkopplingar och höjdreglering på bakskärmarna.

John Deere 6210R AutoPowr
Motor:    Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 176 kW (240 hk) vid 2 100 rpm.
Transmission:    Steglös AutoPowr
Däck:    540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank:    405 liter
Lyftkapacitet:    8 350 kg
Max hydraulflöde:    114 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:     7 375 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,85 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (23,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (105 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Nypris:    1 290 510 kronor
Pris per hästkraft:     5 377 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 18 x 50 kg: 15 475
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    68 875
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    11 875
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    20 852
Framaxelfjädring:    std
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Lättkörd
–    3-p bak lyfter högt
–    Bra reglage
–    Garagebelysning
–    Även dörr på höger sida

Fem minus:
–    Batteri svåråtkomligt
–    Små knappar till trepunkt ute
–    Sladdrig dörr
–    Sidoplåtar på motorhuv
–    Dyr vid inköp

Relaterade artiklar