ANNONS

Hur mycket klarar däcket

Hur långt kan man pressa en uppsättning traktordäck? Den brittiska lantbrukstidningen Farmes Weekly skickade sin reporter till Michelins testanläggning för att ta reda på svaret.
Alla traktordäck är svarta, runda och har ribbor, men ändå är skillnaderna stora. Rullar man ett billigt däck bredvid ett dyrt, utan belasting, kan skillnaden vara liten, men när traktorn börjar dra kommer skillnaden fram.
Den franska däcktillverkaren Michelin är långt framme när det gäller lantbruksdäck och satsar årligen miljoner euro i utveckling. Varje detalj som vilken typ av gummi man ska använda som formen på däck och ribbor är noga avvägt. Det mesta av utvecklingsbudgetn hos Michelin går till konstruktion och design, men en del är avsatt för tester.
Inte långt från Michelins huvudkontor i Clermont-Ferrand ligger deras testfält som är på 380 hektar där det finns inte mindre än 41 kilometer testbana av olika slag. Traktordäcken testas såväl på väg som i fält. Testteamet för lantbruksdäck kontrollerar varje däck på 50 olika punkter och kör dem under 12 000 timmar.
De tre viktigaste testen är komforten i tuff terräng, belastningstestet samt manöverbarhet i hög fart.
När Farmes Weekly är på plats körs Michelins Axiobib på en Fendt 936 som är belastad med 3 600 kg extra i fronten och 4 600 kg extra där bak.
Komforttestet körs i upp till 40 km/h på ojämnt undderlag. Belastningstestet görs i en sandbana dä man mäter hur stor anläggningsytan blir från varje däck samt mäter trycket ner i marken. I hastighetstestet når man som mest 67 km/h med Fendten och detta påminner mer om när man testar bildäck på bana. Lufttrycket är inte mer än 0,8 bar vilket är enastående med tanke på hastigheten och traktorns vikt.
Testerna tar hårt på däcken och trots att de bara är en dag gamla ser de redan begagnade ut när hela banan är genomgången.

Relaterade artiklar