ANNONS

JCB teleskoplastare firar 40 år

Nu när JCB förbereder sig för att fira 40-årsdagen för sin teleskoplastare, tar Lantbruksnytt dig med till produktionslinjen i Storbritannien för en närmare titt på hur världens främsta teleskoplastare tillverkas.

Från den första teleskoplastaren 1977 till 2016 har JCB byggt över 200 000 teleskoplastare och i år är det dags att fira fyra decennier med den här närmast ikoniska maskinen. JCB tillverkar nu mer än 30 olika teleskoplastarmodeller och om man tar hänsyn till olika konfigurationer av motor, transmission, bommar och hytter blir det över 1 000 olika konfigurationer som byggs i fabriken i Rocester.

Det går åt mer än 35 000 ton stål varje år för att bygga chassi, stabiliseringsben och bommar.

Stålplåtar matas genom två produktionslinjer, en för bommar och en för chassin, medan stabiliseringsbenen byggs vid sidan av dessa. Stålet skärs ut med datorstyrda laserenheter och CNC-plasmaskärare.

En press på 650 ton används för att forma den rektangulära delen av bommen och denna häftsvetsas sedan vid bussningarna medan alla nödvändiga hål i chassisidorna borras och gängas. Det tar 45 minuter att tillverka de två chassisidorna och ytterligare 7–12 minuter att borra och gänga.

Alla konstruktioner i chassi och bom häftsvetsas för hand. Upp till 70 % av uppföljande svetsning i chassi och bom utförs sedan av robotar, med manuellt ingripande vid svåråtkomliga ställen. Inte mindre än 14 509 818 meter svetstråd används varje år för att tillverka lastarna.

En dubbelborr slutför det sista arbete på bomfästet och ser till att de två hålen matchar perfekt. Två datorstyrda maskiner, värda nästan 14 miljoner kr styck, borrar, gängar och slutför alla resterande delar av bommen.

Sedan genomgår bommar, chassin och stabiliseringsben en två timmar lång lackering som börjar med blästring för att få bort föroreningar och förbereda stålet för lackering.

Alla delar lackas före monteringen för att garantera en högkvalitativ yta. JCB använder 73 000 l grundfärg och 50 000 l lack varje år för att lackera alla lastare.

De färdiga delarna bakas i 90–120 °C för att ge maskinen en tålig och skyddande yta. Gul är den vanligaste färgen men kunderna kan beställa lastare i företagets egna färger.

300 personer arbetar med tillverkningen och mer än 460 arbetar med montering av lastarna. Understationer för montering är utplacerade längs sidorna av monteringslinjen, för att förbereda kabelstammar, motorer, transmissioner, hytter och axlar. Dessa levereras till huvudlinjen vid behov för att se till att produktionen flyter på smidigt.

JCB:s axlar utrustas med hjul och fästs i chassit. Sedan monteras hydraulventilblock, kolvar och cylindrar från hydraulavdelningen i Rocester-fabriken.

Motorer från JCB Power Systems kopplas ihop med transmissioner från JCB Transmissions och avgassystem och andra externa system från sidomonteringslinjerna.
En JCB-teleskoplastare består av över 3 000 delar och med upp till 1 000 möjliga konfigurationer är det viktigt att allting är välkoordinerat. Det tar cirka åtta timmar fördelat på 35 stadier att bygga en teleskoplastare helt färdigt.

Hytten på lastarna är fullt utrustad och monteras direkt tillsammans med maskinens kylarenhet. Tre inspektionspunkter ser till att alla maskiner når upp till JCB:s extremt höga kvalitetsstandard.

Oljor och vätskor fylls på och motorn startas. Alla teleskoplastare flyttas till ett rullband där motorn och transmissionen genomgår 13 minuter av tester för att kalibrera drivlinan.

När teleskoplastaren är uppvärmd körs den in i ett UVXPOSE-rum där hydraulkomponenterna kontrolleras med ultraviolett ljus. De första vätskorna innehåller ett spårämne som syns tydligt i UV-ljus.

Efter detta körs teleskoplastaren till en testavdelning där 10 förare genomför intensiva driftstester. Dessa inkluderar tester för uppvärmning, styrning och vikt. Alla beställda tillbehör monteras och testas i det här stadiet.

Maskinen körs sedan in i ett andra UVXPOSE-rum för ytterligare kvalitetssäkring innan den hamnar i inspektionscentret före leverans.

I augusti 2016 öppnade JCB ett kundfokuscenter för lastare. Alla maskiner skeppas från förleveransinspektionen (PDI) till kundfokuscentret där de testas ytterligare en gång. Dekaler sätts på och eventuella extra anpassningar utförs. Verktygslådor, belysning och andra tillbehör monteras.

Den stora nyheten i kundfokuscentret är kommandocentret. Alla teleskoplastare är utrustade med JCB LiveLink telematiksystem som skickar information till kommandocentret. Även information från JCB:s teknikwebbtjänst och kundsamtal används.

Ett team sammanställer all tillgänglig information från lastare i hela världen.

Om ett problem identifieras börjar teamet genast undersöka och om det visar sig vara ett tillverkningsfel kan fabriken meddelas direkt. Efteråt håller kommandocentret koll på nästa uppsättning maskiner att tillverkas, för att garantera högsta möjliga kvalitet.

Tack vare det här systemet får tillverkningsavdelningen mycket snabbt återkoppling ute från fältet, information som tidigare hade tagit mycket längre tid att få fram.

Relaterade artiklar