JCBs nya svenska organisation tar form
I dag hade brittiska JCB pressmöte på Borgeby utanför Lund. Företaget visade upp en rad nya modeller av entreprenadmaskiner samt berättade om hur man ser på den svenska marknaden. Sverige är en viktig marknad för JCB och i dag har man 6 fristående återförsäljare. Det saknas representation på ett par platser i landet, men det ska vara täckt med två nya återförsäljare innan årskiftet.
Det berättar Steve Smith, försäljningschef för JCB i Europa. I våra webb TV nyheter här på Lantbruksnytt kan ni se en intervju med Steve Smith under nästa vecka. Där berättar han varför JCB valde att upphöra med Söderberg & Haak som generalagent och varför de ska lyckas bättre på egen hand i Sverige.
I nästa nummer av entreprenadtidningen Conpot kan man läsa om JCBs nya produkter.
Det är bland annat nya kompakta grävmaskiner som har motorer som uppfyller avgaskrav steg IV utan AdBlue.
– Det är en bra egenskap då dessa maskiner ofta finns på uthyrningsföretag och då måste det vara så enkelt som möjligt, säger Steve Smith.
En annan fördel mot samma argument är ett smörjintervall på 500 timmar på alla lager och bussningar. Det har JCB löst med en ny typ av bussning i ett bronsmaterial.
Det visades även nya hjullastare, teleskoplastare och den nya hjulgrävaren Hydradig. Den senare är en helt ny maskin som inte liknar befintliga hjulgrävare. JCB har börjat med ett blankt papper och ändå tog det bara 3 år att gå från idé till serieproduktion. Hydradig har vi på Lantbruksnytt provkört och mer om det resultatet i entreprenadtidningen Conpot nu i höst.