John Deere 8R 410 nu tillgänglig med eAutoPowr
Världens första elektriska, steglösa växellåda med elektromekanisk effektdelning finns nu tillgänglig för toppmodellen 8R 410 och kan fås för alla tre utförandena – 8R hjultraktorn, 8RT tvåbandstraktorn, och 8RX fyrbandstraktorn. Detta är ett betydande framsteg i John Deeres utveckling av elektriska lösningar, och har utvecklats i samarbete med Joskin. Det helt nya konceptet, inklusive en e-port för redskap, belönades med en guldmedalj vid AGRITECHNICA 2019 av DLG (det tyska lantbruksförbundet).
Efter många års forskning och utveckling inom elektrifiering, har John Deere utvecklat en mycket hållbar lösning i form av en steglös växellåda i klassen över 400 hk. Den är inte bara hållbarare än sina föregångare, den har också en positiv inverkan på prestandan totalt sett.
På den nya eAutoPowrTM växellådan har John Deere helt ersatt de hydrauliska komponenterna med en elektrisk strömbana. De två borstlösa elmotorerna är i stort sett slitagefria och drivlinans hållbarhet är bättre än något annat av de system som hittills funnits i branschen. Dessutom förenklas växellådans utförande, samtidigt som det medger fjärrstyrd teknisk diagnos i realtid.
Eldrivningen har utformats på ett sådant sätt att den inte bara levererar kraft till drivningen, utan också genererar upp till 100 kW för externa redskap via 480 V trefas växelström med variabel frekvens. En första tillämpning har utvecklats av John Deere i samarbete med Joskin. På Joskin gödseltunnor, drivs två av axlarna elektriskt. Därmed kan tunnans vikt användas för att ge ökad dragkraft, mindre slirning och exakt spårföljning.
Traktorn kan prestera optimalt med mindre viktbelastning, och produktiviteten höjs genom att bredare redskap kan användas med samma traktor. Med hjälp av eDrive, aktiveras eldrivningen för att förhindra hjulslirning. Slirningsgränsen ställs in av föraren. Systemet kan användas för att ge traktorn konstant hjälp, eller begränsas till bestämda situationer, t.ex. körning i uppförslut.
Alldeles frånsett de tekniska innovationerna, så tillkommer förbättringar vad körkomforten beträffar. I den redan mycket tysta förarhytten har ljudnivån minskats ännu mer. Föraren har också fördel av finjustering av hastigheten och förbättrad acceleration. Eftersom hastigheter på upp till 5 km/h är helt och hållet eldrivna är en mycket snabb och smidig övergång möjlig.