ANNONS

John Deere on tour

John Deere i Sverige lanserar nu alla de nya produkter som visats tidigare i år på internationella pressvisningar. Det är nya traktorer i 6R- och 7R-serien, nya rotortröskor, den nya rundbalspressen med gardin samt nya serier av växtskyddssprutor, med mera. I dag är det visning i Krisitanstad och där är det de fyra John Deereåterförsäljarna; OP Maskiner, Gunnar Nilsson Maskin, Sundahls Maskinaffär och Svenssons Motorverkstad som gått ihopa i ett gemensamt event. Kunder från de andra regionerna har bland annat erbjudits möjlighet att åka gemensamt i buss till Kristianstad.
– Vi har en buss här, men hade det inte varit så bra väder så lantbrukarna behövt vara hemma på gården kunde vi haft fler bussar, säger Magnus Svensson, ägare till Svenssons Motorverkstad.
På fredag är det en likande visning hos John Deerehandlaren i Skövde där även Åhmans Traktor, Värmdal Maskin och Ekstrands Maskin bjuder in sina kunder.
Den 13 oktober är det visning av nya John Deereprodukter på Wallstanäs Säteri i Uppland och då är det AgroMaskiner på Gotland, Bil & Traktor i Stigtomta, Pontus Widén Maskin, och Kumla Traktorservice som är med.
– I norra Sverige planeras ytterligare ett event lite senare i höst, berättar Henrik Westin på John Deere i Malmö.
John Deere kommer att öka kraven på sina återförsäljare i Sverige. Varje enhet måste bli större både geografiskt och ekonomiskt för att matcha kraven på ökade marknadsandelar. Detta är en trend som löper genom hela Europas John Deereåterförsäljarnät. I Nederländerna är det redan genomfört och där blev ett tjugofemtal återförsäljare reducerat till åtta i fjol. Upplägget kommer från John Deeres hemmamarknad USA där man genomförde motsvarande strukturrationalicering för cirka tio år sedan.
John Deere ger ganska fria händer till landets återförsäljare som kan presentera en plan. Den kan innebära att man blir större genom uppköp av andra John Deereåterförsäljare eller att man slår ihop företag. Ur förändringen ska det komma större företag som har den finansiella styrkan at göra affärer. Men loppet är inte kört för de mindre firmrna. Dessa kan mycket väl finnas kvar som servicelämnare eller försäljningsfilialer åt de större bolagen. Närheten till kunden är givetvis viktigt för en framgångsrik maskinhandel och Sverige är ett stort land geografiskt.

Relaterade artiklar