ANNONS

Kör med minsta möjliga bränsleförbrukning

Enligt de uppgifter om bränsleförbrukning på traktorer, som kontinuerligt kommer in till www.nilehnteknik.se är skillnaderna stora mellan fabrikat och modeller. Traktorns bränsleförbrukning är således viktigare än bränslepriset.

Det är fler lantbrukare som oroar sig över stigande bränslepriser än antalet som har koll på om den egna traktorn ligger bra till vad gäller bränsleförbrukningen. Detta kan tyckas lite märkligt då det mycket väl kan skilja upp mot 15 liter per timme för två traktorer som utför exakt samma arbete. Uppgifterna är hämtade från bränsleförbrukningslistan på www.nilehnteknik.se, en unik datasamling över just dessa suppgifter, inrapporterade av våra läsare.
Exemplet avser en traktor på 100 kW (136 hk) som används till jordbearbetning. Om denna traktor körs 500 timmar per år och priset för diesel sätts till 9:50 kronor per liter efter återbetalning av koldioxidskatt, handlar det om 142 kronors skillnad i traktorkostnad om traktorn drar 12 eller 27 liter per timme för samma arbete.
För att få samma skillnad genom en förändring i bränslepriset, skulle priset på dieselolja öka eller minska med knappt 7:50 kronor per liter om traktorn tog i snitt 19 liter per timme.
Eftersom lantbrukaren inte kan påverka priset på dieseln inklusive skatter i någon större omfattning men väl den totala bränsleförbrukningen på gården är det ju lite märkligt att den mesta fokus läggs på vad som är ett rimligt pris på dieseln.
Nej, titta på åtgången av drivmedel och arbeta systematiskt för att denna ska bli så liten som möjligt.
Är det tid att byta traktor så kolla upp vad som verkar bäst och framför allt välj teknik som är testad av andra och dokumenterat bra, vad beträffar användningen.
För den som inte ska byta traktor men ändå vill minska förbrukningen är sparsam körning ett alternativ. Det heter även EcoDrive och det finns flera kurser som arrangeras, i synnerhet på vinterhalvåret då de flesta lantbrukare har lite mer tid.
EcoDrive började redan år1998 som ett projekt för att lära bilförare att köra mer bränsleekonomiskt. Därefter inriktade man sig på skogsnäringen med skördare och skotare, sen kom hjullastare och grävmaskiner och till sist traktorer.
Det finns stora bränslevinster att göra om man lär sig köra sparsamt och man kan rakt över spara minst 30 procent mot tidigare förbrukning och troligtvis upp emot 50 procent vid vissa tillfällen. Hur stor besparingen kan bli beror ju på hur bra man kört före kursen och den som är lite försiktig siktar på en besparing på 20 procent och kommer därmed troligtvis att bli nöjd efter genomförd kurs.
Det handlar om ett helt nytt tänkesätt när man kör. Stanna alltid traktorn så att man slipper starta i uppförsbackar eller med svängda hjul. Sväng på rätt sätt på vändtegen. Kör med litet motorvarv. Låt aldrig motorn gå på tomgång när traktorn inte används.
Förutom att den minskade bränsleförbrukningen sparar pengar så sparar den miljön. Det blir mindre avgaser runt traktorn vilket även är bra för de som arbetar i närheten av den. Det finns bränslevinster att göra både för gamla och nya traktorer, och traktorer med steglös datorstyrd transmission kan gå mycket bränsleekonomiskt om man lär sig använda dem rätt.
I dag håller bland annat Hushållningssällskapen kurser i sparsam körning med traktor.

Det är stora skillnader mellan traktorers bränsleförbrukning, en del påverkas av föraren men en del sitter i traktorns konstruktion.

Här på www.nilehnteknik.se kan ni se bränsleförbrukningen i praktisk drift i en stor mängd olika traktorer och arbeten. Klicka här för att komma till tabellen och ett formulär där ni kan rapoportera in era uppgifter om ni vill.

Relaterade artiklar