ANNONS

Kraftfull hjullastare med stor kraft i motorn

Med skopvolym ända upp till 2,8 kubikmeter är New Holland W170B är en kraftfull hjullastare med stor kraft i motorn.
Den sexcylindriga motorn i New Holland W170B ger tillräcklig effekt för både hydraulik och framdrivning.
Fram och back sitter till vänster om ratten och powershiften växlar automatiskt.
Det är bekvämt att slippa växla när man kör lite längre sträckor med material och vill få upp lite högre fart.
Vi lastar stenar av olika storlek som ligger vid en åker en bit från gården och som ska flyttas till en stenhög en bit iväg. Sträckan är cirka 1 km.
Här kommer den automatiska powershiften till sin rätt. Vi får låg växel och rejält med kraft när vi ska in i högen och få med oss maximalt med sten.
Det är lätt att få skopan full. Den bryter upp och lyfter utan svårigheter och maskinen är lättkörd även med full last.
Entreprenaddäcken, som ju är ganska smala, visar sig vara den enda begränsningen när vi kör över ett lite vattensjukt fält, men vi kör aldrig fast.
Ska lastmaskinen ut på åkern rekommenderas twinhjul med ribbor.
På hårt underlag fungerar dock entreprenaddäcken bra.
När vi har flyttat all sten är nästa arbete planering av en plan.
Vi tippar makadamm mellan två byggnader och jämnar ut. Flytläget på maskinen funkar bra när vi drar ut materialet. Det blir slätt och fint på gårdsplanen.
Det enda vi saknar är någon form av skvallra för vinkeln på skopans botten. Troligtvis är det en vanesak.
Vi kör även med pallgafflar och då ser man ju när dessa är parallella utan problem. Vi flyttar en vattentank från en gård till en annan och maskinen med sin snäva vändradie på 5,6 meter är lättmanövrerad även där det är trångt.
Lite sikt skyms av den mittmonterade tippkolven. Är man van vid två tippkolvar ute vid lastararmarna är den mittmonterade kolven lite irriterande. New Holland W170B säljs även med parallellföring och tiltkolvarna vid sidorna. I det utförandet är maskinen cirka 10 000 kronor billigare.
Det finns för och nackdelar med båda konstruktionerna.
Hytten är stor och rymlig i New Holland W170B.
I början upplever man mittrutan som smal och silikonsträngarna i vinklarna som siktbegränsande. När man vant sig lite är det egentligen bara bra. Totalt sett innebär konstruktionen en större siktvinkel innan A-stolparna kommer i vägen.
Maskinen är ganska hög, 3,4 meter men har den fördelen att man sitter högt uppe och har bra sikt åt alla håll.
Fläkten sitter under hytten och har luftutsläpp upp mot rutorna, mot golvet och mot föraren. Det är behagligt.
Ljudet är helt okej. Vi mäter 68 dBA på tomgång, cirka 900 rpm på motorn och 73 dBA vid fullgas, cirka 2 120 rpm på motorn.
Maskinen har ställbar ratt och instrument fram. Handbromsen är elektrisk med knappen bredvid ratten.
De flesta andra strömbrytare sitter logiskt placerade i högerpanelen och där finns även spakarna för lyft, tilt och tredje funktion.
Testmaskinen har spakstyrning i väster armstöd. Själv är jag inte van vid det, men kan tänka mig att det är en bra utrustning när man kör lastaren hela dagar och därmed kan växla lite vad gäller körställning.
Bakom hytten sitter de liggande kylarna under ett lock. Det är en lite annorlunda konstruktion, men placeringen har den fördelen att det dammar mindre just där på en hjullastare.
För att komma åt motorn måste bakskärmarna lossas med en skruv och fällas framåt innan man kan öppna sidoplåtarna.
Batterierna sitter i lådor längst bak till höger och vänster och huvudströmbrytaren, som är mekanisk, sitter i grillen där bak.
New Holland W170B är en bekväm och robust maskin i mellanklassen och kan användas till det mesta.

New Holland W170B.
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 145 kW (194 hk) effekt vid 2 000 rpm.
Transmission: Converter och powershift med 4 växlar fram och 3 back
Däck: 20.5R25 fram och 20.5R25 bak
Bränsletank: 253 liter
Lyftkapacitet: 7 385 kg
Lyfthöjd: 4 161 mm
Max hydraulflöde: 206 l/min
Max hydraultryck: 248 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,6 m
Vikt: 13 904 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (14 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (25 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (174 liter)
Pris: 1 349 000 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Spakstyrning: 50 000
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Planeringsskopa: 28 000
Pallgafflar 5,2 ton: 24 000
Centralsmörjning: 35 000

New Holland W170B har bra kraft i motor och transmission och är bra att lasta med.

Flytläget är bra och vikten på skopa och lastare är perfekt för avjämning.

New Holland W170B toppar 38 km/h i fjärde powershiftsteget. Ljudet i hytten vid transport i full fart är 80 dBA.

Trapporna är alltid branta på hjullastare men det är bra att dörren kan låsas i helt uppfällt läge.

Vändradien är endast 5,6 meter och maskinen är smidig att arbeta med.

Framrutan har två skarvar vilket kan vara lite märkligt innan man vänjer sig. Fördelen är att den totala siktvinkeln blir större innan A-stolparna kommer i vägen.

Det finns endast dörr på vänster sida.

Kylarna är liggande och sitter mellan motor och hytt.

Den testade New Holland W170B var utrustad med styrspak i vänster armstöd. Det är bra eftersom man då kan växla lite vad gäller körställning.

Lastarspakarna sitter på en prydlig rad till höger och i testmaskinen finns även backkamera monterad.

Den sexcylindriga motorn har ett maximalt vridmoment på 862 Nm vid 1 400 rpm.

För att komma åt motorn måste man först fälla upp bakskärmarna och därefter öppna sidoplåtarna. Detta är en konstruktion på den första demomaskinen. Enligt generalagenten sitter skärmarna fast i motorplåtarna i dag.

Luftfilter, oljefilter och oljesticka kommer man åt innanför höger motorplåt.

På höger sida under hytten sitter luftfiltret till hyttventilationen.

New Holland W170B är en kraftfull hjullastare som väger nästan 14 ton

Relaterade artiklar