ANNONS

Kundanpassad anläggningsbil

Volvo FMX är en mycket lyckad anläggningsbil som kan utrustas exakt för att passa varje entreprenörs behov.

Conpot har provkört nya Volvo FMX i flera olika versioner. Det är först och främst dragbil med tre eller fyra axlar samt som trailerdragare. Vi har testat dem med flera olika motoralternativ, men mest intressant, med två olika transmissionsalternativ.

Nytt i Volvo FMX är nämligen den elektroniskt styrda tolvväxlade lådan i-shift.Conpot har sedan tidigare provkört i-shift i Volvos långtradare FH660 och FH700 och gett transmissionen ett gott betyg.

När i-shift sitter i FMX har det ingående varvet höjts något genom att låta motorn köra på ett större motorvarvtal. På så sätt erhåller man större effekt men mindre moment i transmissionen. Varvtalet växlas sedan ner efter i-shiftlådan så att lastbilen får en mindre framkörningshastighet vid samma växel och motorvarvtal jämfört med Volvo FH. Det passar bra i en anläggningsbil.

Vi drar växelspaken till läget automat, släpper handbromsen och trampar på gasen. Den raka sexan under oss hörs knappt. Transmissionen i-shift väljer själv lämplig växel att starta i beroende på belastning och växlar sen själv växel efter växel, som en automatare. Vilket steg som ligger i ser man i instrumentpanelen. Hur i-shift ska växla beror på hastighet, motorvarvtal och belastning. Vill man styra lite själv går det bra. Genom att hålla inne minusknappen undviker man uppväxlingar. Det är en finess när man kommer på en tillfällig platå för att strax köra in i en ny stigning.

Med en knapp i instrumentpanelen, benämnd TCS, aktiverar man de automatiska differentialspärrarna. Med TCS aktiverad har man alltid hundra procent drivning på alla hjul och inget onödigt spinn.
Skulle man köra fast eller ha svårt att komma igång kan lastbilen startas antingen med full kraft och stort varv på motor och alla drivhjul eller kan man gunga sig loss utan spinn.
Vi kör Volvo FMX 500 med i-Shift och fyra hjulaxlar. På tippflaket har vi 27 ton ballast. Lastbilen arbetar sig snabbt och enkelt upp för backarna.

Lastbilen är lättkörd och de nya stora backspeglarna ger god sikt samtidigt som de inte skymmer snett fram åt sidorna.
När det går nerför aktiverar vi avgasbromsen. Den har tre steg. A är automatikläget vilket innebär att avgasbromsen aktiveras automatiskt när man trampar på fotbromsen. Steg I, II, III är olika kraft i avgasbromsen medan det sista läget B är full avgasbroms. Max avgasbromseffekt är 375 kW vid 2 300 rpm på motorn. Då stannar man hela lastbilen effektivt.
Avgasbroms är en stor fördel som sparar stora pengar vad gäller underhåll av bromsar.
När vi kört en ordentlig runda med Volvo FMX500 i-shift hoppar vi raskt över till en lika dan fast med automatlådan Powertronic.
För ett tillägg om cirka 100 000 kronor får man transmissionen Powertronic. Det är en sexstegad automatlåda med converter. Den finns för de kunder som kör i de mest extrema förhållandena och inte klarar sig med i-shift. Nackdelen med Powertronic, förutom priset, är större vikt och större bränsleförbrukning.
Men att det är bra för de mest extrema förhållandena märks. Convertern medför en synnerligen jämn gång när belastningen är stor. Man kan stanna och starta med full belastning och både med- och motlut utan att använda fotbromsen eller rulla åt motsatt håll. Dettas klar man med utrustningen Hillstop. Med en strömbrytare i instrumentpanelen aktiverar man den.
Hytten på nya Volvo FMX är bra. Den finns i några olika storlekar och höjder, men det är naturligtvis inte lika viktigt på en anläggningsbil, som går korta sträckor, som på en lastbil för fjärrtransporter.
Ratten är ställbar och sätet bekvämt och luftfjädrat. Insteget är bra och utan att man behöver klättra ner på marken kan man ta sig från förarplatsen till stegen mellan flak och hytt. På så sätt är det snabbt och enkelt att kolla lasten.
Volvo FMX har hur mycket utrustning som helst att bygga på och därför är det omöjligt att ge ett pris. Det pris vi angett i vidstående faktaruta avser en FMX500 med fyra axlar och entreprenadflak samt växellådan i-shift.
För att göra en sammanfattning av Conpots test kan vi konstatera att den billigare och bränsleeffektivare i-shiftlådan räcker långt. Testa den innan ni köper en Powertronic.

Volvo FMX 500
Motor: Sexcylindrig Volvo på 12,8 liter och 368 kW (500 hk) effekt vid 1 400–1 900 rpm och max vridmoment 2 500 Nm vid 1 050–1 400 rpm.
Transmission:    i-Shift med 12 växlar
Däck:    385/65R22.5 fram och 315/80R22.5 dubbla bak
Bränsletank:    upp till 1 480 liter
AdBue tank: upp till 125 liter
Lastkapacitet: upp till 33 ton
Serviceintervall:    Motoroljebyte 100 000 km (38 liter), Transmissionsoljebyte 300 000 km (16 liter)
Pris beroende på utrustning:1,5–2,0 miljoner kronor

Standardutrustning
Luftkonditionering
Luftfjädrad förarstol
Säkerhetsbälte
Diffspärr bak/fram

Volvos nya tuffa anläggningsbil FMX har en robustare konstruktion än systerbilen FM.

Frigångshöjden är egentligen inte större på FMX jämfört med FM men FMX har en tjock skyddsplåt under motor och framaxel samt har bränsletanken mer skyddad.

Volvo FMX har en fin förarmiljö.

Gula detaljer på FMX visar dess tillhörighet till Volvos anläggningsmaskiner. Här ett skyddande galler för strålkastarna.

En ny stege med ledstång längs med hyttaket medför att det är enkelt att se lasten på flaket.

Volvo FMX finns som dragbil och trailerdragare.

Konstruktionsskiss över ram och hjulaxlar på Volvo FMX.

Strömbrytare för automatisk differentialspärr, TCS samt under den Hillstop, en automatisk broms vid stillastående i med eller motlut.

Strömbrytare för automatisk differentialspärr, TCS samt under den Hillstop, en automatisk broms vid stillastående i med eller motlut.

Anläggningsbilen Volvo FMX.

Relaterade artiklar