ANNONS

Lämplig för kraftuttagsarbeten

Små effektförluster mellan motor och kraftuttag och inte mindre än fyra kraftuttagsväxlar som standard gör Deutz-Fahr Agrotron 150 lämplig för kraftuttagsarbeten.
När NilehnTeknik kör Deutz-Fahr Agrotron 150 i dynamometern ger den 88 kW (120 hk). Det är 82 procent av motorns nominella effekt och får anses tillfredställande.
Den sexcylindriga Deutzmotorn är seg. Den har ett konstanteffektområde från 1 800 till 2 300 rpm. Kör man på fullgas och belastningen ökar ger motorn maximal effekt 110 kW (150 hk) när varvtalet sjunkit till 2 000 rpm. Den nya motorn i Agrotron 150 kan dessutom ge ytterligare 12 hästkrafter som en övereffekt för att utjämna eventuella belastningstoppar.
Deutz-Fahr Agrotron 150 klarar sig bra även i dragkraftstestet.
Bäst går det i testet med ingångshastigheten 10 och 20 km/h, vilket framgår av vidstående kurva, medan dragkraften faller snabbt vid körningen med ingångshastigheten 15 km/h. Om det beror på växellådans konstruktion är osäkert. Alla transmissioner har någon växel där verkningsgraden är bäst och någon där den är sämst. Vi körde i 3H men 15 km/h kan även erhållas i 4L. I Deutz-Fahr betecknas powershiftstegen L,M,H och S, från lägsta till högsta steget.
Den högsta dragkraften registrera vi vid ingångshastighet 10 km/h. Då traktorn bromsats till drygt 7 km/h överför hjulen som mest effekt, 66 kW (90 hk). Vid det tillfället är dragkraften drygt 32 kN. När hastigheten fortsätter att sjunka på grund av ökad belastning fortsätter dragkraften att öka och det gör den ända ner till dess farten är drygt 3 km/h.
Testerna visar även att Agrotron 150 blir mest ekonomisk om redskapen är relativt små så att framkörningshastigheten kan hållas hög.
Om redskapen, vilket många moderna jordbearbetningsredskap gör, tillåter en framkörningshastighet på upp mot 17 km/h blir det lönsammare och effektivare jämfört med att köra saktare. Denna hastighet nås i 4H och full gas och då överför traktorn drygt 85 kW (116 hk) över hjulen. Dragkraften är helt klart sämre vilket innebär att redskapet måste vara nästan hälften så litet som när traktorn kämpar på i 7 km/h. Men hastigheten gör att man hinner mer på samma tid samt till en lägre bränslekostnad.
Deutz-Fahr envisas med att behålla golvspaken till växellådan. Det är i och för sig inget fel på det. Växlarna är lätta att hitta, men om traktorn förses med en joystick i höger armstöd, exempelvis till en lastare eller frontlyft, skymmer den växelspaken något. Det hade även varit bra om det fanns en frikopplingsknapp i växelspaken.
En finess med växellådan är ekonomiläget. När man accelererar iväg på landsvägen och drar fot- eller handgas i botten, reducerar traktorn automatiskt varvtalet när toppfarten, i Sverige 43 km/h är nådd. Motorvarvet sjunker till 1 800 rpm vilket sparar bränsle. Varvtalsreduceringen gör det även tystare i hytten. Agrotron 150 har en mycket bekväm hytt med bra reglageplacering. Ljudnivån är endast 72 dBA.
Fläkten sitter under hyttgolvet och det finns utsläpp för såväl varm som kall luft både nere vid golvet, i hyttens sidor samt rakt mot föraren från instrumentpanelen.
De stora välvda rutorna ger bra sikt runt om och det går även att använda traktorns högra dörr för att ta sig in eller ut ur hytten.

Deutz-Fahr Agroton 150.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6,0 liter och 110 kW (150 hk) maxeffekt och max vridmoment 590 Nm vid 1 100–1 600 rpm.
Transmission: Sex synkroniserade växlar och fyrstegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Vändradie: 5,5 meter.
Bränsletank: 270 liter.
Lyftkapacitet: 9 240 kp.
Max hydraulflöde: 83 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 610 kg (utan vikter) varav 36 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (72 liter).
Kraftuttag: 540, 540 E, 1 000 och 1 000 E rpm.
Pris: 656 900 kronor
Pris per hk: 4 379 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter:                10 x 40 kg 5 000:-
Passagerarsäte:                std
Frontlyft och pto:                49 900:-
Femte dubbelverkande uttag:                Nej
Luftfjädrad förarstol:                std
Säkerhetsbälte förare/passagerare:                std/std
Vändbar förarplats:                 Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                4 300:-
Framaxelfjädring:                32 000:-
Hyttfjädring:                std
Krypväxel:                                6 000:-

När man valt lämplig växel i huvudlådan räcker det mer än väl med de fyra powershiftstegen vid fältarbete. Med multifunktionsarmstödet, som finns på testtraktorn, växlas powershiften bekvämt med en joystick.

Här sitter spakarna till de fyra yttre hydrauluttagen på en rad. Man kan även få funktion ett och två i samma spak som en mekanisk joystick. För den som är beredd att betala ytterligare 11 900 kronor finns ett lastkännande hydraulsystem. Då får man även en större pump som ger 120 liter/minut.

Agrotron 150 har ett bra bakparti. De rundade skärmarna skymmer inget, bakrutan öppnas rakt ut och lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut.

Snygg design - Agrotron 150.

Relaterade artiklar