Lantmännen är Sveriges mest hållbara varumärke enligt företagskunder
Lantmännen rankas som Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index hållbarhetsundersökning inom Business-to-Business 2019, som baseras på svar från svenska företagskunder. Lantmännen toppar listan både i FMCG-kategorin och totalt sett.
Lantmännen har utsetts till det mest hållbara varumärket i Sverige 2019, både totalt sett och i kategorin snabbrörliga konsumentprodukter (FMCG). Detta är resultatet i Sustainable Brand Index (SBI) hållbarhetsundersökning inom Business-to-Business (B2B) 2019.
– Det är mycket glädjande att vi än en gång får en topplacering i Sustainable Brand Index varumärkesranking. Det visar att Lantmännens långsiktiga arbete med att driva utvecklingen av framtidens jordbruk och vårt fokus på hållbarhet i hela kedjan från jord till bord är tydligt både för konsumenter och kunder. Placeringen är inte bara glädjande utan hjälper oss också att ytterligare stärka våra affärer, säger Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef.
SBI är Nordens största oberoende varumärkesstudie inom hållbarhet. Totalt 75 välkända varumärken rankas i studien, varav 12 inom kategorin FMCG, där 600 beslutsfattare med ansvar för inköp på företag på den svenska marknaden har deltagit som respondenter. Kategorin FMCG inkluderar dagligvaruhandeln, servicehandel samt storkök och restauranger.
– Att Lantmännen vinner SBI B2B är ett tecken på att det inte bara är konsumenterna som sätter värde på företagets ansvar från jord till bord, utan även kunderna. Det är tydligt att det har lönat sig för Lantmännen att ha ett långsiktigt fokus på hållbarhet och en övertygelse om att sätta det i varumärkets centrum, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.