Lidl fortsätter satsa på svensk mat
Lidl Sverige storsatsar på att öka sitt sortiment av svenska produkter. Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer, en andel som ständigt ökar. Ett stort steg tog man mitt under pandemin genom att teckna avtal med närmare 50 nya svenska leverantörer. Nu under Från Sverige-veckan fokuserar livsmedelskedjan extra på att lyfta de drygt 160 produkterna med märkningen.
– Vi arbetar för att ständigt utveckla vårt sortiment och har under de senaste åren satsat på att bredda oss inom svenska varor med tanke på att många av våra kunder efterfrågar just svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande svenska sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter. Under Från Sverige-veckan satsar vi dock extra på att synliggöra alla varor med märkningen Från Sverige, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.
Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Vilket innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade här. Den största andelen produkter med Från Sverige-märkningen finns inom just kött och chark, mejeri och grönsaker.
– Vi är stolta över våra drygt 160 produkter med Från Sverige-märkning, det är en kvalitetssymbol som gör det lätt för våra kunder att snabbt hitta sina svenska favoriter. Under våren tecknade vi dessutom avtal med närmare 50 nya leverantörer från hela Sverige, och fick på så sätt ett fint tillskott till vårt svenska sortiment. Att vi nu lyfter Från Sverige-produkterna är ett bra komplement till vår pågående kampanj, Destination Lidl, där vi hyllar våra nya svenska leverantörer, avslutar Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.