ANNONS

Liten med stor kapacitet

Kompaktlastare har funnits länge och detsamma gäller teleskoplastare men kompakta teleskoplastare är relativt nytt. Vid Conpots provkörning av Giant miniteleskoplastare visar sig det här konceptet mycket användbart.

Giant står för stor myra, Gi-Ant, och 4548 är en verklig arbetsmyra. Den nederländska maskinen är ett bra alternativ till alla de kompaktlastare som finns på marknaden. Med en bredd på endast 1,6 meter, en höjd på 1,9 meter och en yttre vändradie på blygsamma 2,75 meter är det inte många platser den här maskinen inte kommer fram på. I kombination med en teleskoparm och låg tyngdpunkt har man i Giant 4548 Tendo en mycket effektiv maskin för att lasta högt även där det är trångt.
Vi provkör maskinen i en trädgård och arbetet består i att lasta ris. Som det brukar vara i en trädgård, är det ont om plats och man är rädd om underlaget. Till detta är Giant 4548 Tendo perfekt. Den är utrustad med en grep med hydraulisk klämma och därmed är det enkelt att få med sig stora knippen ris utan att spilla. Vi rullar en bit genom trädgården och lyfter riset ut över en häck för att tippa på en lastplats utanför. Det är här teleskoparmen är finessen. En vanlig kompaktlastare hade fått rulla iväg ut från området med varje knippe ris. Nu blir det bara en passage och mindre spår på gräsmattan.
Det finns många arbeten av den här typen och ett annat är när man ska lasta högt. Teleskoparmen på testmaskinen når 4,8 meter upp i luften och lyftkapaciteten är lika stor där som i markplanet nämligen 1,4 ton.
Skulle man överbelasta maskinen ljuder en signal och hydraulfunktionen upphör. Det går alltid att dra in teleskoparmen, men om man behöver sänka redskapet måste man hålla inne en orange knapp i instrumentpanelen samtidigt som man för joysticken framåt.
Det är säkert och föraren har full kontroll på belastningen med hjälp av en digital klocka i instrumentpanelen. Här finns även information om motorvarvtal, kylartemperatur och bränslemängd. Till höger om ratten finns strömbrytare för start/stopp, belysning, hyttventilation, roterande varningsljus, med mera. Här aktiverar man även den mekaniska differentialspärren i framaxeln och så fort man kommer över en viss hastighet slår spärren automatiskt ifrån.
Maskinen är fyrhjulsstyrd, men kan beställas även med krabbstyrning från fabriken i Nederländerna. Det kostar cirka 30 000 kronor extra men är troligtvis inget som behövs på så här små maskiner. Det som kan vara smartare att fundera över innan man slår till, är om man ska ha bomdämpning vilket sparar både lasten och gör det bekvämare för föraren.
En annan sak att tänka på är däckutrustningen så den blir optimal för det tänkta arbetet. Man kan välja mellan lantbruksmönster, gräs- eller industridäck.
Nackdelen med alla teleskoplastare med hytten på sidan är att sikten över redskapets högra sida vid arbete i marknivå är begränsad. Detta har Giant löst med en kamera på teleskoparmen och en bildskärm i hytten. När man kör framåt visas bilden från redskapet framtill i monitorn i hytten och man ser pallgafflar, skopa eller annat redskap oavsett var det befinner sig. Bra när man ska ställa av en pall i ett ställ högt uppe. Lägger man i backen får man upp bilden från den bakre kameran.
Fram/back växlas med en knapp i joystick och där har vi även knappar för hög- och lågväxel i den hydrostatiska transmissionen. Här har Giant 4548 Tendo ytterligare en finess. Kör man kvar i högväxel och det börjar gå tungt växlar maskinen ner automatiskt under belastning.
Giant 4548 Tendo är stark i förhållande till sin storlek och det enda man kan ha invändningar mot är att markfrigången inte är så stor, men det blir ju alltid resultatet när man vill ha låg höjd över hytten och en kompakt maskin. Man måste naturligtvis välja.
Som förare har man det mycket bekvämt i hytten och att köra en hel arbetsdag är inga problem. Hytten är rymlig för maskinens storlek och sikten är utmärkt. Framrutan går långt in över taket och sidorutorna är stora. I dörren sitter en strömbrytare så man inte kan köra utan att denna är stängd ordentligt. Om man önskar kan man köra med den övre dörrhalvan öppen, vanligt förekommande på teleskoplastare med hytten på sidan.
Motorn sitter till höger på maskinen och är tillverkad av Kubota. Det är enkelt att komma åt alla filter och övriga servicepunkter och kylaren blåser man enkelt med tryckluft från båda håll.
Vi testar även pallgafflar och jordskopa i denna provkörning för Conpot. Brytkraften känns okej och vinkeln är mycket bra tack vare en kil mellan skopa och redskapslås, det är nödvändigt på alla teleskoplastare. Man lastar skopan full och kör iväg utan att spilla. Det man saknar vid planeringsarbete är flytläge, men det är en sak man kan lösa på en verkstad med en elventil. I joystick finns redan några blinda knappar att lägga denna funktion på.
Ska man sammanfatta våra intryck av Giant 4548 Tendo får den ett gott betyg. Den är lättkörd, har stor kapacitet och tar sig fram där det är trångt. Föraren har det bekvämt och maskinen har en stor mängd intressant utrustning som vittnar om att detta inte är en lågprismaskin. Vad sägs till exempel om automatisk belysning som tänds när det blir mörkt och släcks när det blir ljust, bra när man kör in och ut ur en byggnad. Toppfarten på 25 km/h är det inte heller många andra maskiner i denna storlek som slår.
På minussidan noterar vi lite väl högt ljud i hytten, 85 dBA vid körning med stort motorvarvtal i transport eller tungt arbete och 74 dBA vid tomgång stillastående. Men även detta är normala siffror för minimaskiner.

Giant 4548 Tendo är en mycket smidig och kompakt maskin som ändå har stor kapacitet och lyfter både högt och tungt.

Hytten är rymlig i förhållande till maskinens kompakta mått. Att klara en hel arbetsdag där är inga problem.

Den fyrcylindriga motorn är tvärställd och alla servicepunkter är lätta att komma åt. Kylfläkten drivs av en hydraulmotor.

Den yttre vändradien är inte mer än 2,75 meter och maskinen är endast 1,6 meter bred och 1,9 meter hög.

På teleskoparmen finns en övervakningskamera riktad framåt för att ge föraren bra uppsikt på redskapet i alla lägen.

Diesel tankar man precis bakom dörren till förarhytten.

Instrumenteringen är fin och alla reglage är ergonomiskt placerade. På testmaskinen är tredjefunktionen i en egen spak, men om man vill kan man få denna i knappar i joystick vilket är enklare att manövrera.

Insteget är lågt och det är bekvämt att ta sig i och ur hytten.

Bak finns både kulkoppling och gaffeldrag och här sitter den andra övervakningskameran.

Här ser vi bilden från den främre övervakningskameran i monitorn i hytten. Det är ett förnämligt hjälpmedel för att se exakt var man arbetar med redskapet på hög höjd eller marknära.

Giant 4548 Tendo
Motor: Fyrcylindrig Kubota på 1,5 liter och 33 kW (45 hk) effekt
Transmission:    Hydrostatisk
Däck:    31×15.50-15 fram och 31×15.50-15  bak
Bränsletank:    47 liter
Lyftkapacitet:    1 400 kg
Lyfthöjd:     4 800 mm
Max hydraulflöde:    51 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik fram:    1 dubbelverkande uttag
Vändradie:    2,75 m
Vikt:    2 950 kg
Serviceintervall:    Motoroljebyte 200 timmar (6,7 liter), Hydrauloljebyte 800 timmar (48,5 liter)
Pris:    478 285 kronor

Utrustning
Luftkonditionering:    Nej
Bomdämpning:    18 400
Trepunkt och PTO bak:    79 350
Luftfjädrad förarstol:    5 635
Säkerhetsbälte:    std
Diffspärr fram:    std

Relaterade artiklar