ANNONS

Livsmedelshandlarna lider i varje fall ingen nöd

Det är en pågående debatt om vems felet är att matpriserna ökar. Livsmedelsföretagens branschorganisation är en av dem som uttalar sig oftast och hur tufft det är för dem. För lantbrukarna är det kanske enklare, de behöver inte kläs skott för de har att förhålla sig till världsmarknadspriserna på det som produceras på gården och lönsamheten beror på hur effektiv lantbrukaren är och att hålla nere kostnaderna.

Men livsmedelshandlarna går uppenbart bra. De har blivit uppkallade till finansministern för över ett år sedan och har säkert arbetat med att försöka hålla nere priserna, men uppenbarligen har det funnit rejäla marginaler till det. I går kom ICA Gruppens bokslut för 2024 och vinsten är fortfarande mycket stor.
Avslutningen på 2024 sker i samma goda fart som präglat hela året. ICA har en fortsatt ökning av antalet kundbesök, stärkta marknadsandelar och en stabil finansiell utveckling med mindre skuldnivå.
Koncernens nettoomsättning ökade i det fjärde kvartalet med 6,8 procent till 40 879 Mkr (38 273).  Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 var 1 405 Mkr (1 327) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,4 procent (3,5).
ICA Sverige hade en god utveckling med ökade volymer drivet av fler kundbesök och ökade marknadsandelar för ICA-butikerna.  Samtidigt innebar de prisinvesteringar som ICA Sverige har gjort med sänkta priser till ICA-handlarna på vissa vardagsvaror en lägre rörelsemarginal på 3,2 procent (3,6). Rörelseresultatet exkl jämförelsestörande poster uppgick till 926 Mkr (971) och var därmed lägre än förra året, särskilt med beaktande av de strukturkostnader på 170 Mkr som ingick i föregående års resultat.
Rimi Baltic avslutade året mycket starkt där bland annat effektiva kampanjer ledde till både högre marknadsandelar och ett markant högre resultat. Rörelseresultatet exkl jämförelsestörande poster uppgick till 246 Mkr (138).
Apotek Hjärtat levererade ytterligare ett bra kvartal med ökade marknadsandelar och ett resultat exkl jämförelsestörande poster på 187 Mkr (171).
ICA Banken inklusive ICA Försäkring gjorde ett rörelseresultat på 77 Mkr (99). ICA Försäkrings premieintäkter fortsätter att utvecklas positivt men ett ogynnsamt skadeutfall med några större skador under kvartalet ledde sammantaget till försämrat resultat, som landade på  -26 Mkr (9). Bankens resultat, exklusive försäkringsbolaget, ökade med 13 Mkr.
Utsläppen från den egna verksamheten minskade med 16 procent under helåret 2024 till 82 441 (Ton CO2e). De största utsläppsminskningarna under året kommer från övergången till fler fossilfria transporter, bland annat har ICA nått målet att 2025 enbart ha fossilfria varutransporter i de tre största städerna.
ICA Gruppens vd Nina Jönsson kommenterar:
–  Sammanfattningsvis har det varit ett händelserikt år, kantat av både utmaningar och viktiga framsteg. Att motverka prisinflationen och stärka prisbilden av ICA har varit ett sådant område, där vår satsning på bättre vardagspriser, inte minst inom frukt och grönt, har gett tydliga resultat. Det är ett arbete som vi tar vidare med full kraft under 2025. Att vi har en så fin utveckling under 2024 är något vi är stolta över. Stabil tillväxt och god lönsamhet är en grundförutsättning för allt annat.

Relaterade artiklar