ANNONS

MB kör delvis själv

Mercedes-Benz har visat den helt nya generationen av sin tunga lastbil Actros. Nya Actros blir den första serietillverkade lastbilen med semi-självkörande funktioner. Dessutom har de traditionella backspeglarna ersatts av kameror – något som bidrar till en bränslebesparing på upp till fem procent på grund av bättre luftmotstånd. Interiören är digital och har touch-funktioner.

Att köra lastbil innebär ofta långa monotona sträckor på motorväg och i tät trafik. Som ett led i att göra den typen av körning säkrare och mindre tröttande har Mercedes-Benz försett nya Actros med semi-självkörande funktioner i systemet Active Drive Assist. Systemet håller rätt fart, kurs och avstånd till andra fordon helt automatisk. Det fungerar även i köer och kurvor, och är aktivt i alla hastigheter. Systemet påminner om de som finns i till exempel Mercedes-Benz S-Klass, och det är första gången något liknande införs på en lastbil.

Actros har också det helt nya autobromssystemet Active Brake Assist 5. Det känner av både andra fordon, fotgängare och cyklister och bromsar till stillastående om det behövs.

Inga backspeglar

Nya Actros sparar ännu mer bränsle än sina föregångare. Besparingen kan bli så stor som upp till tre procent på motorvägar och fem procent på landsvägar. En förklaring är att de traditionella backspeglarna redan i standardutrustning ersatts av kameror (sk MirrorCam), vilket minsakr luftmotstånden. Två kameror på utsidan av hytten filmar omgivningarna, och bilder visas på två stora skärmar på insidan av bilens A-stolpar. En annan orsak till lägre förbrukning är att ny kartdata i den förutsägande fathållaren – Predictive Powertrain Control (PPC) – ”planerar” körningen bland annat efter vägens kurvor och topografi.

Helt ny interiör

Stora skärmar med touch-funktion återfinns också i instrumenteringen, där den nya Multimedia Cockpit i stor utsträckning påminner om märkets personbilar. Färggrafik, Apple Car Play och integrerad FleetBoard är några av funktionerna.

Relaterade artiklar