MB ökar på lastbilssidan
Det blev en 34:a procentig ökning för Mercedes lastbilar mellan 6 och 16 ton under 2015.
Mercedes framgångssaga fortsätter på den svenska lastbilsmarknaden, inte minst när det gäller segmentet 6 till 16 ton där ökningen under 2015 gjort att varannan lastbil är en Mercedes-Benz Atego. Även inom övriga segment har Mercedes vuxit och försäljningen av tungviktaren Arocs har tredubblats. Det förbättrade återförsäljar- och servicenätet är en viktig förklaring bakom ökningen.
– Idag kan vi erbjuda riktigt bra service över hela landet, menar Mattias Nilsson, landschef för Mercedes-Benz Lastbilar. Ett långsiktigt samarbete med handlarna har professionaliserat återförsäljarnätet. Detta har bidragit till en mer effektiv försäljningsorganisation och förbättrad service för kunderna. År 2015 utsågs Mercedes-Benz kommersiella fordon till Årets Generalagent av MRF. Inom segmentet 6 till 16 ton var ökningen hela 34 procent och Mercedes är en klar marknadsledare. Varannan bil som säljs på den svenska marknaden i detta segment är nu en Mercedes Atego.
Inom det tyngsta segmentet, över 16 ton, registrerades 414 Mercedes lastbilar, vilket motsvarar en marknadsandel på 11 procent. Därmed är Mercedes den klart största aktören på marknaden efter de dominerande svenskarna och det har varit en kraftig försäljningsökning för märket under de senaste åren. Försäljningen av Arocs-modellen har till exempel tredubblats och marknaden har varit positiv till produktinnovationer som Hydralic Auxilary Drive och Turbo Retarder Clutch.
Mercedes har på den svenska marknaden också satsat stort på nyckelfärdiga lastbilar med färdiga månadskostnader som säljs under namnet ”Startklar”. Konceptet har varit framgångsrikt och försäljningen ökade 2015 med 15 procent.