Miljövänliga däck med vegetabilisk olja
Däcktillverkning är inte särskilt miljövänligt och nu ställer samhället så sakteliga krav på förändring. Goodyear är en av dem som kan tillverka däck med hjälp av miljövänliga vegetabiliska oljor i stället för fossila.
Däcket heter BioTred 2 och har testats under lång tid. Det är tillverkat av palmolja.
– Vi ville producera däcket med en vegetabilisk olja som konkurrerar så lite som möjligt med livsmedelsproduktionen, säger Mark Turner, chef för Goodyears utvecklingsavdelning i Luxembourg.
I dagsläget finns Bio Tred 2 endast i dimensionen 650/65R38 i serien Optitrac DT818 och det finns inte på marknaden.
– Priset på vegetabilisk olja är i dag alldeles för högt jämfört med fossil olja, men den dag oljepriset stiger är vi på Goodyear beredda, säger Mark Turner.
Däcktillverkning är inte enkelt.
Traktortillverkarna och lantbrukarna bestämmer takten för däcktillverkarna. Kraven i dag är att däcken ska klara allt större belastning, ge ökad komfort på såväl väg som åker, ge bra dragkraft samt klara farter upp mot 70 km/h.
– Som exempel kan man aldrig ge maximal dragkraft i fält samtidigt som man ger bra komfort i hög fart på väg. Utvecklingen av nya däck blir en ständig kompromiss, säger Claes Hedström, på Goodyear i Sverige.
Däcktillverkarna har alltså större utmaningar än exempelvis en traktortillverkare. När traktortillverkaren kan tillgodose lantbrukarnas samtliga behov så länge det är fritt fram att satsa pengar måste däcktillverkaren kompromissa oavsett hur dyrt däcket tillåts bli.
Goodyear har tillverkat däck i över hundra år och har produktionsanläggningar på 60 platser runt om i Europa. Huvudanläggningen för utveckling ligger i Luxembourg och där har man tagit fram det nya däcket Bio Tred 2.
Andra nyheter från Goodyear är Optitrac R+, ett däck för traktorer med effekt på 360 hästkrafter eller mer och som är godkänt för hastigheter upp till 70 km/h.
Det finns i totalt 13 dimensioner. Optitrac DT818 High Speed är ett nytt däck för medelstora traktorer som körs i upp till 50 km/h. Det klarar 5–10 procents högre belastning än föregångaren med samma lufttryck eller samma belastning fast då med möjlighet att köra med lägre lufttryck.
På industrisidan har Goodyear ett nytt däck för teleskoplastare som är anpassat för dem som även kör en del transport eller i lantbruket med sin maskin.
Dunlop, även det ett varumärke inom Goodyear, PG75RCL är ett nytt däck för anläggningsmaskiner inom återvinningsindustrin.