Mycket last för pengarna
Med lastutrymme både i kupén och på flaket får man en dieselpickup för under hundra tusen när man väljer en Dacia Logan från Rumänien.
Dacia Logan Pick-up är ett enkelt och smidigt arbetsfordon med hög lastkapacitet. De finns i flera olika modeller och nu har de även släppt en pick-up som heter Dacia Logan. Det är en liten pick-up med plats för två personer i kupén. Bakom stolarna finns det ett praktiskt förvaringsutrymme med plats för upp till 300 liter. Detta utrymme ger också möjlighet att flytta bak stolarna för att få en bekvämare körställning.
Jämfört med flera andra pick-uper med enkelhytt kan konstateras att Dacia Logan har stor plats.
I övrigt så är kupén praktiskt och enkelt uppbyggd med fack i dörrarna och flera dryckeshållare mellan stolarna. Bilen vi provkörde hade en högre utrusningsnivå och kallas därmed för Ambiance. Det innebär bland annat fällbara förarsäten, centrallås och skyddslister på sidorna. Vill man ha mer utrustning kan man välja till bland annat fjärrstyrt centrallås och el-styrda fönsterhissar fram för att nämna några alternativ.
Under huven ligger en 1,5 liters coomonrail diesel på 85 hästkrafter. Mitt första intryck som testförare var att motorn skulle vara för liten men jag blev positivt överraskad. Visst, det är ingen racerbil men man klara lätt av att anpassa sig till dagens allt mer hektiska trafiksituation. Däremot så är ljudnivån ganska hög i kupén. Vår mätare stannade på 80 decibel vid 100 kilometer i timmen. En del ljud kommer från motorn men de mesta ljudet är vägljud från hjulhusen. Körningen med bilen är en annan sak som överraskade mig. Visst är den lite stötig i fjädersystemet men i förhållande till priset så tycker jag att det fungerar bra. Det man skulle önska vad gäller extrautrustningslistan är självklart fyrhjulsdrift och redan i standardutförande hade det inte skadat med lite högre markfrigång för att klara ojämnheter på ett bättre sätt. Men man kan ju inte få allt. En torr sommardag som denna så har man inga problem med framkomligheten trots att bilen bara var framhjulsdriven.
Tittar man på det viktigaste på bilen, nämligen lastutrymmet, så tycker jag det är väl utformat. Sex lastöglor för att säkra lasten och hållare för presenning om man vill ha det. Som tillval kan man även få lastgolvet klätt i plast för att skona lasten. Baklämmen fälls ner genom handtaget i mitten och tål en belastning på 300 kilo. Max lasten på flaket är hela 725 kilo vilket få anses som mycket i förhållande till bilens storlek. Bredden på flaket är 137 centimeter och mellan hjulhusen minskar det till 102 centimeter. Detta innebär att man får in en europall på längden men inte på bredden. Last sidorna är 53 centimeter höga. Som tillval till lastutrymmet finns även kåpa med tre dörrar varav det bakre är i glas. Kåpan kostar 15 300 kronor extra exklusive moms. Dacia Logan pick-up finns både med bensin- och dieselmotorn. Priset på bensinvarianten börjar på 75 200 kronor exklusive moms och då får man en 1,6 liters motor på 87 hästkrafter. Vill man ha dieselmotorn så börjar priset på 93 900 kronor exklusive moms.
Eftersom det ännu inte finns begagnade Dacia Logan på marknaden kan vi inte presentera begagnatpriser för den här bilmodellen i skrivande stund.
Plus:
Miljövänlig med CO2 utsläpp på endast 137 gram per kilometer
Priset
Bränsleförbrukningen
Minus:
Ingen antispinn
Reservhjulet under bilen
Framhjulsdrift
Dacia Logan Ambiance Pick-up 1,5 dCi
Motor: Fyrcylindrig 1,5 liters commom rail diesel med multi injection
Max effekt: 63 kW (85 hk) vid 3750 rpm
Max vridmoment: 200 Nm
Transmission: 5 växlad manuell låda
Toppfart: 160 km/h
Acceleration: uppg sakn
Förbrukning: 0,52 liter per mil (enl. Dacia) på blandad körning
Bränsletank: 50 liter
Yttre vändradie: 5,6 meter
Markfrigång: 155 millimeter
Mått: längd 449,9 cm, bredd 173,5 cm, höjd 155,4 cm, hjulbas 290,4 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 215 kilo, totalvikt: 1 940 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 650 kilo
Pris: 106 000 kronor exklusive moms