Mycket nytt från Deutz-Fahr i höst
Större, bekvämare och effektivare, så kan man sammanfatta de nyheter som den italienska traktortillverkaren Samegruppen visar upp nu i höst.
Störst av dem alla är nya Deutz-Fahr Agrotron L730. Det är en traktor med en sexcylindrig Deutzmotor på 7,2 liter och som ger 162 kW (220 hk). Motorn är godkänd för 100 procent biodiesel om man så vill.
Jämfört med tidigare Deutz-Fahrmodeller i denna storleksklass är transmissionen ett verkigt lyft. Det är en semipowershift, men borta är växelspaken. I stället är det tre elhydrauliskt manövrerade grupper och åtta powershiftsteg. Med kopplingsfri fram/back ger det 24 växlar i vardera riktningen. Om traktorn utrustas med kryplåda ökar antalet växlar till 33 framåt. Traktorn toppar 50 km/h på de marknader där detta är tillåtet. Det gör den redan vid 1 750 rpm på motorn.
I Sverige där största framkörningshastighet är 40 km/h når man den gränsen vid ett ännu mindre motorvarvtal. Det minimerar såväl ljudnivån som bränsleförbrukningen.
I hytten sitter det en körspak i höger armstöd från vilken man manövrerar transmissionen. De tre grupperna växlas med knappar och likaså powershiften. Den senare kan köras i automatläge och då kan föraren välja om traktorn ska prioritera maximal dragkraft eller bästa bränsleekonomi.
I körspaken kan man även skifta mellan fram/back, sköta trepunktslyften, två hydrauluttag samt aktivera vändtegsautomatiken. Det finns även fram/back till vänster om ratten.
Vad gäller hydraulik är det väl tilltaget, fem dubbelverkande uttag bak och två fram samt en pump som ger 130 liter per minut.
Den nya hytten heter S-class och har pneumatisk fjädring, 6,5 kvadratmeter glasyta och takfönster.
Dennas nya hytt finns även på de steglösa traktorerna i mellanklassen. Dessa byter nu namn till Agrotron 7210 TTV, Agrotron 7230 TTV och Agrotron 7250 TTV. Effekten i dessa är 164, 177 respektive 194 kW (223, 240 resp 263 hk).
Motorerna uppfyller avgaskrav steg IIIB med hjälp av SCR-teknik vilket innebär att Deutz nu växlat över till AdBlue de med.
I den mindre klassen från samma tillverkare ser vi nya Same Frutteto. Även dessa har motorer från Deutz och de uppfyller avgaskrav steg IIIB. Dessa har emellertid EGR-teknik med återcirkulering av avgaserna. Frutteto finns i fem modeller; 80, 90.3, 90, 100 och 110. Den minste har en trecylindrig motor medan de andra har fyra. Effektmässigt spänner modellserien från 60 till 78 kW (82–106 hk).
Transmissionen är intressant och exklusiv för en så här liten traktor. Den har tre powershiftsteg med överväxel vilket innebär att man når 40 km/h vid ett reducerat varvtal.
För Samegruppens tredje traktorfabrikat, Lamborghini, kommer det tre nya modeller i R6.VRT-serien.
De heter R6 VRT 115, 125 och 135 och är således mindre än de befintliga modellerna i klassen. Med dessa når man ända ner till 88 kW (120 hk) i den steglösa Lamborghini R6 VRT. Samtliga har fyrcylindriga Deutzmotorer på 4 liter och kraftuttag med fyra växlar, 540, 540E, 1 000 och 1 000E.