Mycket smidig för sin storlek
John Deere R8345 är en stor och kraftfull traktor men som när man kör den upplevs som synnerligen smidig och enkel.
I R8-serien har den amerikanska traktortillverkaren John Deere lyckats kombinera råstyrka och stor vikt med smidighet och lättkördhet.
När man sitter i hytten på nya John Deere R8345, den största traktorn i serien, och svänger runt byggnaderna och ut mot vägen upplever man inte traktorn som särskilt stor. Ändå är den en av de allra största konventionella traktorerna på marknaden med en motoreffekt på upp mot 288 kW (392 hk) när den ger som mest. Troligtvis är det flera saker som spelar in vad gäller den upplevelsen. Motorhuven är smal närmast hytten och man ser bra ner mot framhjulen och marken. Likaså är traktorn relativt låg i nosen. Hytten är ombonad och ljus och förarsätet med den aktiva luftfjädringen medför att man rör sig mjukt även om underlaget är ojämnt. Allt sådant som medför en behaglig körning för föraren ger intrycket av att traktorn är liten och lättkörd.
Men den är inte liten. Traktorn väger 12 ton olastad och kan med belastningsvikter i hjulen och i fronten nå ytterligare några ton.
Den sexcylindriga motorn är på nio liter och har fyra ventiler per cylinder. Den uppfyller avgaskrav steg IIIA som den står i dag, men klarar även steg IIIB den 1 januari 2011 när den dagen kommer.
John Deere håller så här långt fast vid EGR tekniken vad gäller emissionskraven. Det innebär en återcirkulering av avgaserna med den fördelen att man slipper tillsätta urealösningen Ad-Blue, vilket är fallet i en del konkurrenters traktormotorer, de som valt tekniken som heter SCR. Nackdelen är att motorer med EGR-teknik generellt sett tar lite mer bränsle jämfört med dem som har SCR-teknik.
I John Deeres R8-serie finns fem modeller med hjul och tre med band. Det är de tre största som finns med band och då har traktorn tilläggsbeteckningen T. Traktorerna tillverkas i Waterloo i USA och ersätter 8030-serien. Modellbeteckningen skrivs med stort R och stor 8:a följt av tre siffror som anger effekten i hästkrafter vid nominellt varvtal. Som exempel utvecklar motorn i testtraktorn R8345, 254 kW (345 hk) vid 2 100 rpm. Med effektstyrning och då motorvarvtalet faller ner mot 1 900 rpm ökar effekten och som mest kan motorn ge hela 288 kW (392 hk).
Vad gäller transmissionen finns det två alternativ, steglös och powershift. Detta gäller inte den största R8345, som bara finns med den steglösa transmissionen AutoPowr. Det man däremot kan välja mellan även på denna är om man ska ha fram/back till vänster om ratten eller till höger i körspaken.
Här på högersidan är det stora skillnader mot tidigare John Deere 8030. Nu finns det inte länge några knappar och reglage i högerkonsolen utan allt finns samlat i höger armstöd vilket följer med när förarstolen vrids. Det är bra ergonomiskt.
Längst fram i höger armstöd sitter en sju tums färgskärm. I den gör man alla inställningar av hydraulik, förprogrammerade motorvarvtal, hur transmissionen ska arbeta, med mera. Även vändtegsautomatiken programmeras i denna skärm. Den heter i dag iTec i stälet för som innan IMS. Skärmen är ingen pekskärm utan man styr den via stora praktiska knappar och ett skrollhjul i höger armstöd. De viktigaste funktionerna har snabbval i egna knappar så man slipper sappa igenom hela menylistan med skrollhjulet.
John Deere R8000 är förberedd för autostyrning, men det går inte att köra den från originalmonitorn. Ska traktorn ha autostyrning med GPS måste man montera in ytterligare en skärm i traktorn. Då blir det totalt tre displayer eftersom information om motor, transmission och hastighet visas i en egen display i höger A-stople.
Testtraktorn hade framaxelfjädring. Den går att köpa utan denna utrustning och då blir priset 71623 kronor lägre. Likaså blir traktorn 391 kg lättare utan fjädring på framaxeln. Hyttfjädring finns inte på R8000-serien men väl ett bekvämt förarsäte med aktiv luftfjädring. Såväl förar- som passagerarsätet finns i skinn för den som så önskar.
Hytten är helt ny på John Deere R8000-serien och den är rymligare än föregångaren. Glasrutorna är större och det finns fler och större förvaringsfack. Hyttventilationen är ny och innebär både för och nackdelar. Luftcirkulationen har blivit bättre och det ska inte stanna luft i någon hörna. Nackdelen är att luftfiltret flyttats upp till vänster sida på hyttaket. I tidigare modeller stod man bekvämt på marken och bytte luftfilter.
Kraftuttaget har som standard 1 000 rpm men för ett tillägg om 12 408 kronor får man även 540 rpm.
I sitt enklaste utförande kostar John Deere R8345 1 722 632 kronor. Då får man endast fyra dubbelverkande yttre hydrauluttag, stel framaxel och inte ens en radio att lyssna till.
NilehnTeknik har haft förmånen att få provköra John Deere R8000 vid två tillfällen. Sommaren 2009 körde vi i fält med redskap för att riktigt känna på dess förmåga. I det testet var det omöjligt att komma fram till om R8000-serien var bättre än föregångaren 8030-serien. Då testade vi även nya iTec Pro. John Deeres system där autostyrning med GPS kopplats ihop med vändtegsautomatiken. Men den aktiverad styr traktorn inte baras själv i draget utan gör alla åtgärder inför vändtegen såsom lyfter redskapet med mera, vänder runt ekipaget på vändtegen, tar sikte in i nästa drag, sänker redskapet med mera och kör vidare. Föraren kan koncentrera sig på att kontrollera arbetet och fördelen blir givetvis en snabbare vändning och därmed större kapacitet.
Just stor kapacitet är A och O för de som investerar i traktorer i den här dimensionen. Det gäller att utnyttja allt maximalt.
Ett exempel är den steglösa transmissionen. En fördel med den är att traktorn ska ta mindre bränsle men för att den ska göra det krävs att traktorns dator ställs in rätt. Här var det lite enklare på de tidigare John Deeretraktorerna med AutoPowr. Då valde man om traktorn skulle prioritera motorvarvtalet eller framkörningshastigheten med hjälp av ett vred i högerkonsolen. Nu görs inställningarna i datadisplayen i höger armstöd och föraren måste vara lite mer insatt i tekniken för att det ska bli optimalt.
Grundinställningen är dock enkel. I testet nu i vinter körde vi John Deere R8345 i transport på väg. Då letar man sig fram till transmissionsmenyn i displayen och bockar i rutan där det är en traktor och en vagn. Sen är det bara att styra ut på vägen och trampa gaspedalen i botten. Motorn går upp i varv för att ge maximal acceleration. När farten nått 43 km/h sjunker motorvarvtalet för att stabiliseras på cirka 1 600 rpm. När vi mäter ljudnivån i hytten i transport i full fart får vi fram 80 dBA. Det är inte den tystaste hytten vi provkört men helt godkänd. På tomgång är det 70 dBA och då visar varvräknaren för motorn på 890 rpm.
John Deere R8345
Motor: Sexcylindrig John Deere på 9,0 liter och 288 kW (392 hk) maxeffekt och max vridmoment 1515 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 600/70R30 fram och 650/85R38 bak
Bränsletank: 681 liter
Lyftkapacitet: 11 762 kg
Max hydraulflöde: 227 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 5 dubbelverkande uttag
Vikt: 12 391 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,6 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte xx0 timmar (xx liter), Transmissionsoljebyte x x00 timmar (xx liter).
Kraftuttag: 1 000 rpm
Pris: 1 842 165 kronor
Pris per hk: 4 699 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft: 40 076
Tryckluftsbroms: 30 245
Femte dubbelverkande uttag: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Fem plus:
– Rymlig hytt
– Smidig att köra
– Bra transmission
– Hel motorhuv
– Ingen Ad-Blue
Fem minus:
– Luftfilter vid hyttaket
– Ingen dörr till höger
– Ej autostyring i originalskärmen
– Lyftdragkroken stjäl ett dubbelverkande uttag eftersom det inte följer med trepunkten
– Ej möjligt till fram/back både vid ratt och körspak