Ny logga och ny giv
Massey Ferguson går in i en ny era i samband med sitt 175-årsfirande 2022.
Massey Ferguson är ett världsomfattande varumärke från Agco och är stolta över att kunna presentera ett nytt utseende av ”Trippel Triangeln” samtidigt som det lanseras en helt ny identitet som Agco kallar Born to Farm år 2022 för att fira varumärkets 175-årsjubileum.
– Massey Ferguson är ett av få globala varumärken som kan fira 175 år! Vi är idag väldigt stolta att vi kan erbjuda lantbrukare runt om i världen pålitliga och säkra maskiner vilket är nödvändigt för att livnära en växande befolkning på ett hållbart sätt, säger Eric Hansotia, Chairman, President Chief Executive Officer av Agco Corporation.
Luis Felli, Senior Vice President, General Manager för Massey Ferguson, tillägger:
– Massey Ferguson går nu från att vara en renodlad tillverkare av lantbruksmaskiner till en leverantör av smidiga och pålitliga lösningar, en total upplevelse som skapar ett mervärde för lantbrukarna och som gör deras verksamhet både blir mer lönsam och hållbar. Den globala Farmers-First visionen gör att alla våra kunder världen över på ett unikt sätt samtidigt kan ta del av varumärkesomvandlingen. För varumärket vilar idag på en samordnad global organisation och i detta historiska ögonblick var det naturligt att även lansera en ny logotype.
– År 2022 kommer att bli året för Massey Fergusons nya globala varumärke. Sedan vi presenterade MF NEXT-konceptet på Agritechnica 2019 har vi tänkt på en ny logotyp. MF New Era blev en viktig del i introduktionen av MF 8S i juli 2020 och de kommande lanseringarna av det kompletta modellprogrammet för S-serien inklusive Born to Farm Digital Event i september 2021, säger Francesco Murro, Massey Fergusons Vice President Global Marketing, Sales Enablement & Partnerships.
November är en speciell månad för varumärket och infaller exakt 63 år efter tillkännagivandet av varumärkets skapelse och den ikoniska logotypens födelse. När Agco nu år 2022 firar 175-årsjubileet av Daniel Masseys första gårdsverkstad kände de att det även var den perfekta tidpunkten för att uppdatera logotypen och samtidigt även introducera en ny meningsfull slogan.
Massey Fergusons Trippel Triangel – En välkänd symbol från 1958
– Formen av trippel triangeln är väldigt stark och har personifierat Massey Ferguson sedan 1958. Den nya logotypen är en blandning mellan vårt starka arv och aktualiserade varumärke. Trippel triangeln överlappar varandra för att representera den ömsesidigt fördelaktiga och hållbara relationen samt förtroendet mellan lantbrukare, återförsäljare och varumärket, säger Murro.
– Vi strävar efter att underlätta för lantbruksnäringen göra den mer lönsam och hållbar över hela världen, därför arbetar Massey Ferguson som ett Globalt Team. Vi använda den nya logotype versionen för att bjuda in lantbrukarna att ta del av “Bort to Farm” och Massey Ferguson familjen. Den eleganta designen är tidsenlig samtidigt som logotypen får liv genom interaktionen av tre trianglar som låser sig in varandra. Den utmärkta designen speglar vår nuvarande digitala värld, vilket gör att vi kan använda logotypen aktivt för att ge den liv på våra webbplatser, i applikationer för smartphones och smartklockor samt skärmarna i våra maskiner, säger Alfredo Jobke, Global Marketing Director Massey Ferguson.
– Born to Farm evenemanget i september 2021 var premiären för den nya logotypen och vår slogan ”Born to Farm”. Efter den fantastiska entusiasm vi upplevde och den härliga feedback vi fick, bestämde vi oss för att på allvar implementera konceptet. För vår nya slogan beskriver vårt unika varumärke och gör att Massey Ferguson sticker ut på marknaden och inom de områden vi verkar, avslutar Murro.
Massey Fergusons nya globala identitet lanseras 2022.
Den nya logotypen kommer successivt att implementeras över hela världen och redan nu syns den i våra digitala kanaler samt snart i allt nytt marknadsföringsmaterial. Full fart på introduktionen blir i samband med firandet av vårt 175 årsjubileum som startar i januari 2022.
Uppdateringen av slogan och Massey Fergusons logotyp ger oss en unik möjlighet att anpassa varumärkets nyckelbudskap och lantbrukarna kommer att kunna uppleva Massey Fergusons nya varumärkesidentitet för första gången från och med slutet av Q2 2022. Agco kommer att implementera en steg-för-steg introduktion på sina anläggningar, fabriker och kontor över hela världen.