Ny tjänst för bryggerier som vill nå internationella marknader
Bemakers är ett danskt företag som specialiserat sig på att hjälpa mindre bryggerier att nå internationella marknader.
Bemakers mål är att minska administration och låta producenter av alkoholhaltiga drycker fokusera på det de gör bäst – producera unika och högkvalitativa produkter. Bemakers plattform ger tillgång till den europeiska marknaden och tar bort internationella barriärer genom automatiserad hantering av skatter, tullar och frakt.
Morten Stengaard, vd och en av grundarna av Bebakers, har själv upplevt hur komplext och tidskrävande gränsöverskridande försäljning kan vara för en dryckesproducent. När han själv var med och startade upp ett företag som producerade och saluförde vin blev utmaningarna uppenbara.
– Särskilt mindre bryggerier och dryckestillverkare är begränsade till att arbeta med indirekt distribution via lokala importörer och har ofta inte resurserna eller egen kunskap för att hantera försäljning, skatter och regler i andra länder – vi vill ändra på detta, säger Morten Stengaard.
Under de senaste åren har antalet bryggerier och dryckestillverkare i Europa fördubblats, och konsumenternas efterfrågan på unika och mindre varumärken har drivit marknaden till att komma med nya erbjudanden. Bemakers är nu i perfekt position och redo att hjälpa producenter av alkoholhaltiga drycker att expandera och börja sälja sina produkter över gränserna.
Bemakers slutförde sin startfinansiering i juli i år och har hittills fått in 3 miljoner euro till företagets tillväxtresa. Gruppen av investerare består av en gedigen mix av privata investerare, inklusive ledande industrinamn som Mervyn Davies, tidigare vice styrelseordförande i Diageo, Future Five, flera europeiska grundare av techbolag samt grundarna av Convelio.com, Jobandtalent.com och Primer.io.
– Det finns så mycket outnyttjad potential hos tusentals bryggerier och dryckesproducenter som var och en producerar blandningar av unik flytande passion. Det är på tiden med att vi som aktör skakar om branschen och hjälper den att utvecklas, säger Mervyn Davies, tidigare vice ordförande för Diageo.