ANNONS

Nya dumprar från Volvo

Den nya serien dumprar från Volvo sätter en ny standard på marknaden. Det är F-serien med nya miljömotorer som uppfyller avgaskrav steg IIIB.
Minst i serien är A25F som lastar 25 ton och störst är A40F som lastar 39 ton.
Jämfört med föregående modeller transporterar, tömmer och manövreras de på ett effektivare sätt.
Korgen är tillverkad av HB400 stål, och dess design med hög tömningshöjd och tippvinkel ger optimal tömning av korgen. Ett kraftfullt, lastkännande slutet centrum hydraulsystem och dubbelverkande enstegs cylindrar höjer korgen även i branta nedförsbackar. Systemet möjliggör exakt och kontrollerad tömning, kortare cykeltider och höjd säkerhet. Last- och tippbromsen ansätts genom att trycka på en knapp i hytten som ansätter färdbromsen och lägger växellådan i friläge, för att ytterligare öka säkerheten och minska påfrestningen på föraren. Alla maskiner har också nya funktioner för tömning, spärr för sänkning av korgen och justerbar tippvinkel. Genom att använda Contronic systemet kan föraren ange maximal tippvinkel och därmed begränsa den totala höjden på korgen för att garantera säkerheten till exempel vid arbete under elledningar, i tunnlar eller under jord.
Drivlinan har Automatic Traction Control (ATC) som standard, som hindrar föraren att köra dumpern i permanent sexhjulsdrift, även när de inte behövs, till exempel på goda eller asfalterade vägar, då endast 6X4 krävs. Detta leder till högre bränsleförbrukning än nödvändigt, samt högre däck- och mekaniskt slitage. ATC kopplar automatiskt ur bakaxeln när den inte behövs, vilket eliminerar slirning vid kurvtagning och minskar däckslitaget. Men när ATC-systemet känner av slirning så slår den längsgående diffspärren och 6X6 kopplingen i tillsammans: detta ger dumpern optimal dragkraft under alla förhållanden.
F-serien är utrustad med fyra differentialspärrar med 100 % låsning – en längsgående i dropboxen och tre tvärgående i axlar, vilket hjälper till att maximera greppet i svåra förhållanden. När alla arbetar tillsammans ser de till att samtliga hjul roterar med samma hastighet, vilket maximerar grepp i svåra driftsförhållanden, t.ex. i djup lera. Körläget med alla differentialspärrar kan slås på eller av, genom att trycka på en bekväm, golvmonterad knapp medan fordonet är i rörelse, för ökad användarvänlighet och produktivitet.
En trepunkts boggidesign gör att bakhjulen kan röra sig självständigt, för att säkerställa god markkontakt, dragkraft, stabilitet och minimera belastningen på ramen.
Hytten är rymlig och bekväm och serviceåtkomligheten är bra på nya F-serien tack vare att motorhuven fungerar som en steg då denna är nedfälld.

Faktaruta:    A25F    A30F    A35F    A40F
Motor:    D11H    D11H    D13H    D16H
Effekt (kW/hk):    234 (314)    265 (355)    327 (438)    347 (465)
Toppfart (km/h):    52,7    52,7    57    57
Lastkapacitet (ton):    24    28    33,5    39
Lastvolym (m3):    15    17,5    20,5    24
Vikt tom (ton):    21,9    23,2    29,1    30,8

Relaterade artiklar