ANNONS

Ogrundade rykten

Just nu figurerar ett rykte om att Agco ska köpa CNH. Detta är dock bara ett rykte och det saknar grund.
Att ryktet kommer upp är inte så märkligt. Agco är en framgångsrik koncern inom lantbruksmaskiner och den har helt och hållet byggts upp genom uppköp av olika tillverkare av lantbruksmaskiner runt om i världen. Man kan säga att Agco alltid är öppna för alla möjligheter som uppstår i branschen.
Agco har i dag bland annat varumärkena Challenger, Fendt, Massey Ferguson och Valtra.
Att de skulle kunna köpa CNH, med varumärkena CaseIH, New Holland och Steyr, vad gäller lantbruksbrand, är enligt min personliga uppfattning högst osannolikt. Inte för att CNH är mycket större än Agco, Agco har köpt bolag som varit större än sig själv förr, utan för att Agco och CNH tillsammans hade blivit aldeles för stora i världen.
Redan när CNH bildades i november 1999, genom samanslagning av Case och New Holland, uppstod stora problem med konkurensmyndigheterna och CNH tvingades sälja ett stort antal produktionsanläggningar. Att slå ihop Agco med CNH skulle utifrån det regelverket i stort sett vara omöjligt.
Visserligen har vi John Deere, som är större än CNH och Agco tillsammans, men John Deere har, förutom av några små undantag, växt av egen maskin utan uppköp och då blir det aldrig problem med konkurensmyndigheterna.
Det viktigaste argumentet för att Agco inte köper CNH är dock att ryktet helt saknar grund.
Enligt dokument som undertecknad tagit del av har Agcos koncernchef, Martin Richenhagen, inte presenterat ett förslag om att Agco önskar köpa CNH och lika viktigt, Fiatkoncernen meddelar att man inte är intresserade att sälja CNH eftersom det är ett lönsamt bolag inom Fiat.
Även CNHs organisation presenterades felaktigt i de rykten som figuerat. I CNH ingår Case IH, New Holland och Steyr när det gäller lantbruk samt Case och New Holland när det gäller anläggningsmaskiner. Detta bolag är noterat på börsen i New York sedan nov ember 1999 då det bildades och Fiatkoncernen äger cirak 80 procent. Så är det än i dag. De rykten om att New Holland och Case skulle skiljas ut från Fiatkoncernen är ingen nyhet av i dag. Det grundar sig antagligen på att man i våras delade upp Fiatkoncernen i olika verksamhetsområden inom koncernen och då hamnade Fiat bilar i en del och CNH, Iveco och motorer i en annan. Detta har inget med de ingående bolagen att göra.

Relaterade artiklar