Populär bil firar 70 år i Sverige
Volkswagen har genom bilhistorien haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan och trenden med ökad marknadsandel är långsiktig. År 2004 låg Volkswagen på 8,0 procent och hittills i år (januari-maj) har marknadsandelen stigit till hela 15,0 procent, enligt statistik från BIL Sweden.
Sverige-etta hos privatköpare
Volkswagen har länge varit det näst största bilmärket på den svenska marknaden sett till den totala försäljningen, men när privatpersoner väljer ny bil tar Volkswagen klivet upp till förstaplatsen. Marknadsandelen där är 13,2 procent ( 7 652 bilar) hittills i år, vilket är 999 fler bilar än tvåan på 11,5 procent.
− Vi är naturligtvis väldigt stolta och glada över att vara det största bilmärket när svensken själv får välja, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Bakom framgången ligger ett brett modellprogram som passar de svenska bilköparna och attraktiva erbjudanden, inte minst för privatleasing som Volkswagen är störst på av alla märken.
Firar med jubileumsmodeller
Volkswagen fortsätter på denna väg och i samband med 70-årsjubileet lanserar man nu en sommarkampanj där kunden enkelt kan beställa sin nya ”70th Anniversary Edition” av Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, Passat Sportscombi eller Tiguan