Positiv trend för Sveriges trendigaste livsmedel
Potatisen är het på svenska middagstallrikar. Det visar den rykande färska Potatisrapporten som släpptes i tisdags på Potatisens dag. 98 procent av de svenska hushållen köper hem och äter potatis. – Det är en fantastisk siffra som legat stabil under flera år och 16 procent uppger dessutom att de kommer öka sin potatiskonsumtion. En positiv trend, säger Anders Huldt som är VD på Svensk Potatis.
Sveriges trendigaste livsmedel
Coronapandemin har påverkat våra matvanor och matinköp. Intresset för potatis, som är ett billigt och näringsrikt livsmedel har ökat. Det märks bland annat genom sökningar på recept, där husmanskost och trygga traditionella potatisrätter har fått ett uppsving. Under pandemiåret utsågs potatis till Sveriges trendigaste livsmedel, efter en undersökning av Demoskop.
– Potatisen har en unik plats i det svenska köket. Trygg och traditionell, men också med så många möjligheter. Potatisrapporten visar att klassikern kokt potatis fortfarande är i topp. Äldre personer kokar potatis i större utsträckning än yngre. Och ju mindre kommun, i desto större utsträckning kokar man sin potatis. Men kokt potatis tappar, jämfört med andra tillagningssätt som ökat med 13 procent på ett år.
Lokal, svinnsmart och billig mat
Hela 16 procent av de tillfrågade potatisätarna uppger att de tror på en ökad konsumtion i det egna hushållet, enligt Potatisrapporten. Två viktiga anledningar anges vara att potatis är gott och billigt.
– Konsumenttrenden att välja lokalt producerad mat med kunskapen om var maten har producerats, tror jag är bidragande orsak till att fler och fler konsumenter uppger att de kommer att äta mer potatis. Men det finns fler skäl. Enligt Potatisrapporten upplever 8 av 10 att potatis ger mindre matsvinn i köket, jämfört med andra livsmedel, och står sig väl när det gäller klimatavtryck. Potatisodlingen håller hög kvalitet och handelns utveckling av sortimentet i butik gör att potatis fortsätter att vara en av Sveriges mest omtyckta råvaror även i framtiden, säger Anders Huldt som är VD på Svensk Potatis.
Potatisrapporten 2021 visar att 59 procent av svenskarna är intresserade av att få information om olika potatissorter, kvalitet och att få ta del av recept. Svensk Potatis inspirerar och informerar. Vi hoppas att Potatisrapporten 2021 ska ge dig insikter som du vill dela med dig av.