Potatisdryck i större färpackning
Veg of Lund satsar på matindustrin för den potatisbaserade drycken DUG Unsweetended. Migreringen till större förpackning för företagets industrimjölk är bättre anpassad till kundernas växande behov.
En kundkategori som växer i betydelse är matföretag som tillverkar färdigrätter. Veg of Lund har haft möjlighet att utveckla samarbeten med flera matföretag som nu använder DUG som ingrediens i olika maträtter som i sin tur säljs i matbutiker. I volymtermer fortsätter bolagets satsning på denna matindustri att utvecklas väl. Försäljningen inom matindustrin för det första kvartalet 2023 ökade med hela 519 procent jämfört med samma kvartal förra året.
– Som en del i vår kontinuerliga investering att expandera vår verksamhet i matindustrin har vi framgångsrikt migrerat till ett större format, en 20-liters Bag in Box för DUG Unsweetened, till våra nyckelpartners. Det nya formatet erbjuder en förbättrad effektivitet i produktionen, men även ett format som är bättre anpassad till våra kunders växande behov och längre produktionsserier, säger John Chater, försäljningschef på Veg of Lund UK.
– Vi ser en ökad efterfrågan på alternativ till traditionella mejeriprodukter. Veg of Lunds emulsion är fri från de 14 vanligaste allergenerna vilket möjliggör inkludering i en stor mängd maträtter. Från och med den 1 juli kommer priserna marknadsjusteras upp för samtliga våra kunder inom matindustrin vilket innebär att säljkanalen kommer gå från negativ till positiv bruttomarginal framöver. Vi kommer nu att fördjupa dialogen med dessa kunder för att hantera deras beställningsmönster för att möjliggöra den mest hållbara och rättvisa framtida tillväxten, som alla kunder är anpassade till, säger Fredrik Carling, vd på Veg of Lund.
Veg of Lund fokuserar på att lägga till ytterligare kunder i portföljen, som det nya formatet bidrar till, och befinner sig just nu i produktionsteststadiet med nya kunder som bolaget siktar på att ta i drift under 2023.