Problem vid privatimport
Intresset för att själv importera sin tratkor ökar av naturliga skäl nu när den svenska kronan blir allt mer värd. Prisskillnaden i svenska kronor kan bli stor mellan vad en begagnad traktor kostar i Sverige och vad man kan få den för i utlandet. Men innan man far iväg och köper traktorn utommlands bör man kolla upp några saker. Dels gäller det att man kan anpassa importtraktorn til svenska regler bland annat vad gäller maxfarten 40 km/h. Om traktorn går och är registrerad för en större hastighet, exemeplvis 50 km/h, i det landet man köper traktorn, kan det vara problem att ändra den till 40 km/h samt få papper som styrker att den numera är en “40 traktor”. Och just detta med att få alla handlingar rätt verkar ha blivit ett allt större problem vid privatimoport. Inför registreringsbesiktningen måste man nämligen ha ett tillverarintyg. Den enda i Sverige som kan ordna ett sådant är den ordinarie generalagenten. Eftersom dessa är måttligt intresserade av parallellimport har flera av dem beslutat sig för att ta rejält betalt för dessa papper och just nu figurerar prisuppgifter på upp mot 10 000 kronor för detta A4 papper.
Eftersom jag vet att många impoterar traktorer med positiv erfarenhet men lika många har problem efterlyser jag en liten debat om detta där alla kan komma fram med idéer och synpunkter. Fördelar och nackdelar och erfarenheter. Det kan ni enkelt göra här.