Rekordår för Audi på den svenska marknaden
År 2015 blev ett rekordår för Audi med 20 463 registrerade bilar på den svenska marknaden, vilket var 10 procent fler än året innan då 18 613 bilar levererades. Audi befäste därmed positionen som fjärde största märke med en marknadsandel på 5,9 procent. Med 20 463 registrerade bilar noterade Audi sitt bästa år någonsin på den svenska marknaden. Bäst säljande modell var faceliftade Audi A6 som avancerade in på den svenska tio-i-topp-listan. Volymmodellen Audi A4, som under 2015 var inne på sitt sjunde modellår, ersattes av en helt ny generation strax innan årsskiftet. Under året lanserades även en ny generation av Audi Q7 och sportbilen Audi R8.
– Tack vare det förtroende som visats för Audi-varumärket, modellprogrammet och de svenska återförsäljarna kan vi glädja oss åt det bästa Audi-året någonsin, säger Marco Schubert, chef för Audi Sverige. Under 2016 kommer Audi att presentera en helt ny modell, Audi Q2, och dessutom efterträdaren till Audi Q5 samt supermiljöbilsklassade laddhybriden Audi Q7 e-tron quattro. Marco Schubert ser positivt på det kommande året:
– Nu kan vi äntligen erbjuda Audi A6 Avant 2.0 TDI quattro. Den har varit efterlängtad av de svenska tjänstebilsförarna som efterfrågar fyrhjulsdrift. Med nya Audi A4, som utsetts till klassvinnare i flera tester och dessutom till finalist i Car of the Year, har vi en fantastisk modell med ett brett erbjudande av miljöklassade motorer och fyrhjulsdrivna versioner. Även nya Audi Q7 har fått ett starkt gensvar och redan dubblat i försäljning.
Audi-koncernen presenterade nyligen ett investeringsprogram på 30 miljarder euro, där en stor del av utvecklingen kommer att ske inom alternativa drivlinor. 2018 lanseras en helt eldriven SUV med 50 mils räckvidd, baserad på konceptbilen Audi e-tron quattro. 2020 kommer Audi att ha expanderat modellprogrammet till att omfatta 60 olika modeller.