ANNONS

SCR eller EGR

Avgaskrav steg IIIB började gälla för traktorer, entreprenadmaskiner och självgående lantbruksmaskiner med en effektstorlek på 130–550 kW (175–750 hk) den 1 januari 2011. Nu till nyår kommer relgerna även för de mindre traktorerna, ner till 37 kW (50 hk). Men inte för alla. Nyligen kom man inom EU överens om att ge tre års dispens till kompakttraktorer eftersom det är svårt att konstruera motorerna, så allt får plats i de små maskinerna, om de ska uppnå kraven.
Reglerna för steg IIIB innebär att andelen partiklar minskas med 91 procent och andelen kväveoxider med 50 procent, jämfört med avgaskrav steg IIIA.
År 2014 kommer avgaskrav steg IV. Några pratar redan om steg IV, men menar då den amerikanska benämingen på steg IIIB som amerikanerna kallar för steg 4 Interim.
För att klara motorns nya hårdare avgaskrav finns två tekniker, EGR och SCR. Den förstnämnda innebär att en del av avgaserna återcirkulerar till motorn en gång till för att på så sätt färbrännas ytterligare. För att klara detta måste insugningsluften kylas mycket och trakrtorer med EGR-teknik behöver större kylare. Turbon behöver ha variabel geometri för att kunna anpassas till olika förhållanden och större motorer behöver även en form av rening i avgasröret.
Med SCR-tekniken behöver man inte göra några ingrepp i själva motorn. I stället har man en extra tank med en ureralösning som kallas AdBlue. Denna lösnig sprutas in i avgasröret efter motorn och behandlar avgaserna så att den efterföljande katalysatorn kan minska mängden partiklar och kväveoxider till uppsatt gränsvärde.
Båda har fördelar. EGR-tekniken innebär att man slipper tanka AdBlue medan SCR-tekniken innebär att motorn kan optimeras för bästa prestanda utan att ta hänsyn till avgasutsläppen och teser har visat på mindre bränsleförbrukning på motorer med SCR-teknik jämfört med EGR.
Att regleverkeet, så även steg IV, inte omfattar motorer över 550 kW (750 hk) påverkar vissa maskiner positivt. Stora självgående exakthackar har ofta motoreffekt över denna gräns och slipper därmed avgaskraven. Vissa tillvekrare hade tidigare två mindre motorer i serie för att uppnå tillräcklig effekt. Detta har man gått ifrån då två motorer på 300 kW (408 hk) omfattas av avgasreglerna men inte en på 600 kW (816 hk).
Motor med SCR-teknik till vänster och EGR-teknik till höger.

Relaterade artiklar