Smidig mellanklasstraktor
John Deere 6830 AutoPowr har inte lämnat något åt slumpen. På frågan om tre bra och tre dåliga saker krävs det en grundlig genomgång innan man kan rabbla upp de tre sistnämnda.
Det tog tid för NilehnTeknik att få loss en John Deere i 6030-serien för att provköra. Traktorserien, som består av sju storlekar från 81–128 kW (110–175 hk), kom redan i september 2006.
Men nu har vi i vart fall lyckats provköra en John Deere 6830 AutoPowr vilket innebär att vi kört den näst största traktorn i serien.
AutoPowr står precis som i föregångaren 6020-serien, för steglös transmission. Det är en konstruktion från tyska ZF fast med John Deeres mjukvara och design. Spaken med två områden och ett litet hastighetshjul i toppen fungerar precis som i tidigare modeller. Nytt på 6030-serien är att alla inställningar av transmissionen numera görs i en monitor i högerpanelen.
I den ställer man bland annat in om traktorn ska prioritera varvtalet eller dragkraften när det börjar gå tungt. Om man ska köra så bränsleekonomiskt som möjligt eller kapaciteten är det viktiga.
Något svårare är det allt, jämfört med det vred man använde sig av på 6020-serien, men upplägget i kördatorn är logiskt och man lär sig snabbt.
Vi testar John Deere 6830 AutoPowr i lite olika arbeten och som exempel är den mycket bra framför rundbalspressen. Den steglösa transmissionen innebär att man alltid får exakt rätt framkörningshastighet.
Traktorn är inte extremt tung för sin effekt och tillåts väga som mest 10 500 kilo. Det innebär att den är lite mer av allroundtraktor än tung dragare. På grund av sin lilla vändradie är 6830 smidig som lastartraktor och andra precisionsarbete.
Komforten är bra i traktorn. Fjädring på framaxel och hytt samt ett mycket bekvämt förarsäte med luftfjädring innebär att man kan köra långas arbetspass utan att bli trött.
Ljudnivån i hytten är 63 dBA vid tomgång, 74 dBA vid stillastående med fullgas samt 78 dBA vid transport i 40 km/h på asfalt utan redskap efter. Traktorn når 40 km/h redan vid drygt 1 500 rpm på motorn.
Den traktor NilehnTeknik testar har mekaniska spakar för yttre hydraulik. Tre spakar sitter bekvämt placerad i högerpanelen. För ett tillägg om 8 299 kronor får man vad som på John Deerespråk heter en comander arm. Det innebär att hydrauliken manövreras med hjälp av vippor i armstödet och i den versionen sitter även körspak och handgas i armstödet.
Fördelen med elhydraulik är att man kan ställa tid och flöde för varje ventil inne i hytten.
Servicemässigt är John Deere 6830 bra. Hela motorhuven öppnas i ett stycke och batteri och luftfilter sitter i fronten. Säkringanra sitter längst bak i hytten under ett lock.
John Deere 6830 AutoPowr.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 117 kW (160 hk) maxeffekt och max vridmoment 620 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Steglös transmission med kopplingsfri fram/back
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak.
Bränsletank: 250 liter.
Lyftkapacitet: 8 400 kp.
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 600 kg (utan vikter), varav 38 procent på framaxeln.
Vändradie: 5,6 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (56 liter).
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 798 000 kronor
Pris per hk: 4 987 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 18 x 50 kg: 12 382
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 48 869
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: Nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: 839
Vändbar förarplats: Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std