Smidig, lättkörd och ger god sikt
Nissan har flera olika transsportbilar i olika storlekar. En av dem är Primaster som är lite större än lillebror Kubistar men ändå lättkörd.
Nissan Primaster Skåp kan vara ett vettigt alternativ om man till exempel ska köpa en ny servicebuss. Primaster är en lättkörd bil med en kort nos vilket i sin tur leder till bra sikt framåt. Tittar man i innerbackspegeln så finns det ett glas in till skåpet men ingen ruta genom bakdörrarna. Detta går att få som extrautrustning men kostar givetvis extra. Tittar man i speglarna vid bilens sidor så finner man att de är delade vilket ger god sikt och kontroll på allt bakomvarande.
Nissan Primaster är smidig att köra. Den sexväxlade lådan är lättmanövrerad och man hittar snabbt rätt växel. Att spaken är en del av instrumentpanelen har blivit lite av en standard i denna sorts transportbilar. Bilens gång upplevs relativt mjuk även om den är lite stötig olastad. För övrigt så är kupén uppbyggd med plats för tre personer det vill säga en förare och två passagerare i soffan bredvid föraren. Man sitter skapligt bekvämt i sätena även om det inte är några fåtöljer direkt. Det finns en mugghållare på varje sida och även flera fack att stoppa diverse bra att ha prylar i. Något jag saknar är ett fack över solskyddet på förarsidan. Där förvarar många hantverkare de dokument som fylls i dagligen såsom tidrapporter och körjournal.
Motorn är på två liter och har fyra cylindrar med turbo vilket ger 114 hästkrafter. Det är dieselhästar och därmed tillräckligt men inte på något vis i överkant. Alternativet är en mindre dieselmotor på 90 hästkrafter eller en större på 145 hästkrafter. Nissan Primaster går även att få med en två liters bensin motor på 117 hästkrafter.
Den korta motorhuven ger onekligen bra sikt, men när man lyfter på den så inser man att den även har en baksida. Det är trångt i motorrummet och inte roligt att göra service eller reparationer där.
Nissan Primaster går att få i flera kaross varianter. Den finns som skåpbil eller som minibuss. Den senare kallar Nissan för Avantour. Den finns även som kombi variant där man kan fälla sättena för att på så sätt få plats med mer last. Skåpbilen går att få med varierande längd och höjd på lastutrymmet. På så sätt kan man välja den modell som passar verksamheten bäst. Det som skiljer är 40 centimeter i lastlängd och 49 centimeter i lasthöjd. Man får in 169 centimeter bredda föremål i skåpet oavsett form. Den modell som Lantbruk provkörde hade förlängd lastlängd vilket gav hela 280 centimeter och detta gav en total lastvolym på närmre sex kubikmeter.
Skåpet har tre dörrar som standard. En sidodörr på höger sida och en dubbeldörr baktill som går att öppna i 180 grader och ger därmed fri lastbredd. De båda dörrarna där bak går att öppna inifrån om man behöver komma ut den vägen. Bilen kan även förses med sidodörr på vänster sida.
Priset skiljer mellan kaross typerna. Minsta skåpbilen kan köpas från 206 080 kronor exklusive moms och uppåt. Vill man ha minibuss varianten börjar priset på 251 040 kronor exklusive moms.
Nissan Primaster L2H1 2,0 dCi Comfort
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor på 2,0 liter och turbo
Max effekt: 84 kW (114 hk) vid 3500 rpm
Max vridmoment: 290 Nm vid 1600 rpm
Transmission: 6 växlad manuell låda
Toppfart: uppg. sakn.
Acceleration: uppg. sakn.
Förbrukning: 0,77 liter per mil (enl. Nissan) på blandad körning
Bränsletank: 90 liter
Yttre vändradie: 6,59 meter
Markfrigång: uppg. sakn.
Mått: längd 518,2 cm, bredd 190,4 cm, höjd 196,2 cm, hjulbas 349,8 cm
Vikt: tjänstevikt: 1785 kilo, totalvikt: 3035 kilo
Pris: 244 660 kronor exklusive moms
Plus:
Elektrisk startspärr
Klimatanläggning
Stor lastkapacitet
Minus:
Stor vändradie
Ingen ruta i bakdörr som standard
Trångt motorrum