Smidig och lättkörd mångsysslare
John Deere 6120M är både lättkörd och bekväm och har ett attraktivt pris i förhållande till komfort och utrustningsnivå.
På den lilla gården är John Deere 6120M den stora traktorn. På en annan gård en vettig mellantraktor medan den fungerar utmärkt som liten praktisk mångsysslare på den stora gården. Nya John Deere 6120M kan passa alla kunder enligt NilehnTekniks bedömning.
Traktorn har en fyrcylindrig motor på 4,5 liter och som ger 120 hästkrafter. Men med effektboost når den 140 hästkrafter. Denna extraeffekt kan erhållas när som helst det behövs utan begräsningar.
Transmissionen är intressant. Sex elhydrauliska grupper och fyra powershiftsteg ger 24 växlar i varje riktning. Fram, back och neutral sitter till vänster om ratten.
Antingen växlas traktorn manuellt med körspaken till höger eller som en automatväxlad bil, bara att trampa på gaspedalen. Med knappval A till D kan man begränsa hur långt upp i grupperna traktorn ska tillåtas växla och görs inget val går den vidare till F i takt med att farten ökar. Det finns även två förval för vilken växel traktorn ska starta på från stillastående. Detta väljs med en strömbrytare och smart kan vara att ha ett val för lätt belastning och ett för tung belastning i starten. Detta för att man ska slippa börja från A1 varje gång efter stillastående. En mycket bra utrustning som medför att körningen blir bekvämare och effektivare.
Ska traktorn stannas räcker det att trampa på bromsen.
Traktorn är alltså lika lättkörd som en steglös låda men lite ryckigare, ett prisvärt alternativ för dem som vill ha det bekvämt men spara lite pengar, både vid inköp och i bränsle.
När man ska igång är det bara att sätta i nyckeln och vrida om. Startspärr är kodat i nyckeln och huvudströmbrytaren är automatisk.
Med en svart strömbrytare till höger gör man förvalet i vilken växel traktorn ska starta och sen är det bara att lägga i fram till vänster om ratten och trampa på gasen. Traktorn accelererar jämt och fint till man når önskad fart och det blir ett visst ryck när den växlar.
Vid körning i fält kan man välja knapparna A till D för att begränsa maximal gruppväxel.
I fält är det även bekvämare att ställa in motorvarvtalet med handgasen i höger armstöd och växla med körspaken.
Som förare behöver man inte hålla styr på gruppväxlar eller powershiftsteg. Det är bara att stega upp eller ner med körspaken och transmissionen väljer hela tiden rätt växel i de båda lådorna för att det ska bli rätt antal steg upp eller ner.
Testraktorn hade varvtalsreducering vid toppfart 40 km/h vilket gjorde den något dyrare än alternativet utan denna teknik.
Det finns många olika tillval och som exempel finns en hydraulikpump som ger 80 liter per minut i stället för 114 och då blir den 12 411 kronor billigare.
Likaså kan man ta bort framaxelfjädringen och sänka priset med 55 660 kronor för att ta några exempel.
Det finns även en stor mängd olika belysningspaket att välja mellan och testtraktorn hade även autostyrning med separatskärm.
Priset i vidstående faktaruta är exakt som testtraktorn är utrustad men utan frontlastaren och dess fästen.
Hytten är bekväm och sikten är god och nästan alla reglage sitter bra placerade.
Kraftuttagsväxeln är en mekanisk spak nere till vänster i hytten och på motsatta sidan sitter den mekaniska handbromsen. Det är egentligen det enda som är lite gammaldags på 6120M.
Ute till höger finns vippor eller mekaniska spakar till den yttre hydrauliken, tillslag för kraftuttaget samt en mängd strömbrytare. Bland dessa finns även reglagen för hyttventilationen och dem ser man inte direkt när man kör traktorn för första gången.
John Deere 6120M har en markfrigång på cirka 40 centimeter och är 438 centimeter lång och 294 centimeter hög.
M ska ju vara lite enklare än John Deeres R-serie och det finns alternativ för dem som vill ha en John Deere med bättre komfort och prestanda.
Traktorn är således lättkörd, det är bekvämt att koppla redskap och hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken underlättar.
John Deere 6120M beter sig högst normalt både på väg och i fält och sammanfattningsvis kan man konstatera att man får ganska mycket traktor och teknik för pengarna i John Deeres nya M-serie.
John Deere 6120M
Motor: Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 103 kW (140 hk) maxeffekt och max vridmoment 562 Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Semipowershift med 24/24 växlar
Däck: 540/65R24 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 175 liter + 19 liter AdBlue
Lyftkapacitet: 5 000 kg
Max hydraulikflöde: 114 l/min
Max hydrauliktryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 680 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,15 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (60 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 1 317 447 kronor
Pris per hk: 9 410 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 10 x 50 kg: 11 109
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 79 727
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: 7 624
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: 18 438
Tre plus:
– Lättkörd
– Bekväm
– Prisvärd
Tre minus:
– Stor vändradie
– Sidoplåtar på motorhuven
– Ingen handbroms i körspaken