Smidig och lättlastad transportbil
Peugeot har släppt en ny version av sin transportbil Partner skåp. En liten praktisk rackare med mycket förvaringsutrymme och smarta lösningar men komforten är si så där.
Nya Partner är större än föregångaren med en lastvolym på upp till 4,1 kubikmeter och en last vikt på upp till 776 kilo. Den finns med två dieselalternativ, ett på 75 hästkrafter och ett på 90 hästkrafter. Den Partner Nilehnteknik provkörde hade det större alternativet. Det är en relativt pigg motor med skaplig kraft vid acceleration så omkörningar kan ske på ett säkert sätt. Bilen som är framhjulsdriven har en hyfsad framtagningsförmåga men så fort det blir lite blöt och halt så vill den gärna spinna. Än värre blir det om man lastar den tungt i skåpet. Fjädringen upplevs hård till en början men vid lastad bil så fungerar det betydligt mjukare. Bränsleekonomin är hyfsad och förbrukningen ligger på 0,58 liter per mil, men den är inte bäst i klassen.
Hoppar man upp i förarstolen så märker man att det är en fransk bil med ganska korta säten. Däremot finns det en hel del benutrymme och goda inställningsmöjligheter på stolen. Sätena är ganska hårda och kan nog bli dryga att sitta i under längre transporter. En finess är armstöd på stolen som ökar komforten lite. Instrumentpanelen känns även den bekant från tidigare franska modeller. En annan sak som drar ner komforten är ljudnivån. Bilen är högljudd och mycket ljud från vägen letar sig in i kupén. Vid körning i 70 kilometer i timmen på grusväg så visade vår ljudmätare 87 decibel. Ljudnivån mättes även på asfalt i 90 kilometer i timmen och blev då 79 decibel. Betydligt behagligare.
Något som Peugeot har prioriterat är helt klart den praktiska biten med olika lösningar på fack och förvaringsutrymmen. Var man än tittar så hittar man olika lösningar. Framför föraren finns ett fack och under förarstolen sitter en utdragbar låda. Bilen är även rikligt utrustad med dryckeshållare, en i varje dörr samt tre i mittkonsolen.
Peugeot Partner skåp finns i två olika storlekar som kallas L1 och L2. Varianten som vi provkörde var en L1:a. Den har en total lastvolym på 3,3 kubikmeter med en lastlängd på 175 centimeter och en last bredd på 121 centimeter vilket gör att man får plats med två lastpallar efter varandra. Ett vettigt alternativ är ett multiflex säte på passagerarsidan. Det går att fälla via en lucka mellan skåp och kupé. Man få då en markant ökning av lastlängden till tre meter utan att behöva ha materialet utanför bilen. Praktiskt vid transport av material som är långt och känsligt för väder och vind. Det finns många praktiska lösningar även i skåpet. Ett fack uppe vid taket ovanför höger bakdäck och ett förvaringsutrymme i dörren är några exempel. Bilen har även en laddningsbar ficklampa direkt innanför lastdörren till höger. I laddningsläge fungerar den även som innerbelysning. Skåpet är bra utformat med sex lastöglor och två lastdörrar bak som går att öppna i 180 grader så man kan backa till en brygga vid lastning. Sidodörren är däremot trång med endast 43 centimeter i bredd på det smalaste stället. Detta gör det svårt att komma ut och in på ett smidigt sätt via denna dörr.
Plus:
Pris
Flexibel
Plant lastgolv
Minus:
Dålig arbetsbelysning
Hårda säten
Smalt i lastdörren på sidan
Fakta: Peugeot Partner Skåp L1H1
Motor: Fyrcylindrig 1,6 liters dieselmotor.
Max effekt: 66 kW (90 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 215 Nm vid 1 750 rpm
Transmission: 5 växlad manuell låda.
Toppfart: Saknas uppgift
Acceleration: Saknas uppgift
Förbrukning: 0,58 liter per mil (enl. Peugeot) på blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,52 meter
Markfrigång: 180 millimeter
Mått: längd 438 cm, bredd 185,7 cm, höjd 181,2 cm, hjulbas 272,8 cm
Vikt: tjänstevikt: 1411 kilo, totalvikt: 2185 kilo
Pris: 142 400 kronor exklusive moms
Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är exkl moms
Modell Årsmodell Mil Pris (kr)
Peugeot Partner skåp 1,6 HDI 2008 800 100 000
Peugeot Partner skåp 1,9 d 2004 10 000 45 500
Peugeot Partner skåp 2,0 HDI 2001 13 500 36 000